Sider

tirsdag 4. februar 2014

Lomske boller

Her i huset brukes ett par ulike tidsregninger, BC er en av de, before children.
Men en vikitg en som hele familien legger merke til er FS og ES, Før og Etter Schakenda.
Schakenda er bakeren på Lom, han har også skrevet flere koke/bakebøker.

Det viktigste jeg lærte fra Schakenda var TTT, Ting Tar Tid.
Før Schakenda fulgte jeg oppskrifter på gjærbaks. Ett par minutter i kjøkkenmaskin, så til heving i 40 min som det stod ofte. Lag det du skal og etterhev i 30 min. Voila.....
Brødene kunne brukes som drapsvåpen, små å kompakte, bollen ble omtrent som kavringer, lite luft over de ja.
Men så kom det store omveltninger inn i livet til en som hadde gitt opp gjærbakst. Aller først i hus kom en Kenwood Major(takk til mor for den). Den ble lite brukt i starten.
En lørdag i november var vi som vanlig på Lom og der var det kommet bakeri, å for noen bakevarer. Jeg ble forelsket..... i gjærbaksten og prøvde det samme selv. Men neida, mine ble fortsatt drapsvåpen.
Plutselig ett år kunne jeg se Schakenda hadde kommet med egen kokebok. Den lørdagen rett før jul erklærte jeg mitt eneste store julegaveønske.
Snill som min mann er, ringte bokhandelen på Lom og fikk bøkene i posten og jeg, ja jeg fikk min beste julegave det året.
Nå skulle det begynne en ny tidsregning i det Frøyslandske hjem. Tror aldri min kjære angret på de to bøkene som lå under juletreet.
Første hverdag satte jeg igang, handlet alt som trengtes og begynte å lese, lære og bake. Det jeg slet aller mest med, hallo, er det rett, skal jeg bare ha 15 gram gjær???? Rett oppi bollen, kald væske. Det stemmer sikkert, får jo prøve tenkte jeg, uten store vyer egentlig.
To minutter i maskin uten gjær å salt, hvile 30 min før gjær og salt haes i og jobbe godt i 20 min i maskinen. Deretter heving ett par timer(jeg glemte den egentlig bort) . Å du hildrande du.....

Nå er det ikke drapsvåpen her i huset, her er det store luftige boller, gode saftige brød, å min kjærlighet til Schakenda er evig.

På søndag viet vi vår oppmerksomhet til Schakenda sin bolleoppskrift IGJEN...... 

Bolledeigen er på vei ut av bollen, vi er snart klare for å sette tennene i fersk gjærbakst, bare mor får tatt bildene sine ferdig




Oppskriften er som følger:

1 kg hvetemel
1/2 liter h-melk
150 gram sukker
15 gram salt
15 gram kardemomme
1 stort egg
50 gram fersk gjær
150 gram smør i terninger
Ha alle ingredienser uten smøret i en eltebolle. La den elte i 15 min, tilsett smøret og elt i 15 nye minuttter. Dekk bollen med plast og sett den lunt(ikke varmekabler)
La den heve til dobbel størrelse, her stod den ca 2 timer denne gangen. Jeg veide hver klump til ca 100 gram. Lagde boller og la på brett med bakepapir. Heves til dobbel størrelse(ca en time denne gangen)
Pensles og stekes ved 180 grader i ca 15 min.( Vil du ha rosinboller, prøv dette som Lom bakeri skriver på sine nettsider Hvis du vil ha rosiner i bollene dine, så skal de blandes i deigen helt til slutt. Hvor mye rosiner? Vi bruker ca 15% av deigmengden, da blir det skikkelige rosinboller. Husk å legge rosinene i lunkent vann i ca 1 time, før du siler godt av og blander inn i deigen. )

Denne gangen lagde jeg halvparten som vanlig boller, tenkte nå skal vi lage reale Lomske boller, hver deigklump skal være ca 100 gram(da blir de på størrelse med en studenthybel) og halvparten av en type som kalles brunsvidde. Da lager jeg en grop i bollen og trekker de litt som til en båtfasong når de har hevet ferdig lager jeg gropa til på nytt og har i en blanding med brunt sukker og smør. ( 125 gram av hver rørt sammen) Fyller hullene med denne blandingen og stekes.

Det ble en skikkelig Lomsk søndagskvelds.

Ferske hveteboller smaker godt og glir unna

4 kommentarer:

  1. Fersk gjærbakst smaker himmelsk, og at det er viktig med lang hevetid og lang eltetid er det ingen tvil om. Ordtaket "Hastverk er lastverk" passer godt her.

    Ha en fortsatt fin tirsdag! Kanskje ble det noen boller til overs som havna i fryseren og kan tas opp til ettermiddagskaffen i dag?

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Disse så god ut. Nå har jeg pronta ut oppskrifta. Takk for at du delte. Må bare prøves.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, håper virkelig de faller i smak og at du lykkes slik som jeg gjør

      Slett