Internett er en selvfølge for de aller
fleste av oss.
Her i huset brukes Internett daglig, vi leser epost, betaler regninger, leser aviser, blogger, spiller og ser tv/film.
Her i huset brukes Internett daglig, vi leser epost, betaler regninger, leser aviser, blogger, spiller og ser tv/film.
Fantastisk ikke sant? Det er bare ett
lite problem her...... TELENOR.... ok, ikke ett lite men ganske stort
problem synes vi.
Da vi hadde bodd her en stund ville vi
bytte leverandør fra tele2 og over til den lokale enivest. Som sagt
så gjort. Vi hadde lenge ei grei linje, men så begynte problemene.
Vel ett halvår ble nettet stadig dårligere og vi datt stadig ut og
kunne være uten nett opptil ei uke. Hver gang fikk vi tilsendt nytt
modem og det var det.....
November 2012 hadde vi fått nok av
ustabilt nett og dårlig service, derfor byttet vi til Telenor, vi
fant ett tilbud, raskere nett enn det vi hadde fra enivest og til
omtrent samme pris, faktisk 20 kroner rimeligere. Supert.
Alt gikk bra og nettet gikk så det
suste, men hvor lenge var Adam uti paradis?
For oss var det i hele 7 dager, så var
det tid for hviledag.... dag ble til dager, dager til uker, uker til
måneder og nå er vi over på år.....
En uke etter byttet startet
herlighetene, vi datt oftere og oftere ut å klarte ikke koble oss på
igjen.
Nå skulle moroa begynne. Lange gode
konstruktive samtaler med kundeservice til Telenor.
Skrev jeg lange gode konstruktive og
service, eh..... oi, feil tanke om feil firma..... Samtaler med
kundeservice tok til, da hadde min kjære Telenor mobil også, dermed
ble som oftest den brukt( i vår naive verden trodde vi det ikke
kostet å ringe fra den til Telenor sin såkalte kundeservice) Første
samtalen var grei. Start modem på nytt, ok, ring opp igjen etter 20
min. Jada, nada skjedde. Trekk ut kontakten, ikke noe skjedde
feilmelding ble sendt inn. Dagen etter fikk vi melding om at feilen
var rettet, om den skulle gjenta seg måtte vi bare ta kontakt igjen.
Eh, rettet..... ingen internett
tilgang. Samme samtale samme prosedyre..... imens total uvitende
tikker telleskrittene hos kundeservice.
Etter 2 uker med samtaler og skru av og
på, kontakter ut og inn, restarte modem fikk vi tilsendt nytt modem,
etter 3 uker kom enda ett nytt modem etter 4 uker nytt modem og
telefonregning og regning på 3 modem....
Da ble det ny telefon vi måtte jo
betale kundeservice men modemene skulle vi slippe å betale, Hver uke
fikk vi vite at feilen var rettet, uten at vi merket noe til det.
På dette tidspunktet begynte min
tålmodighet å bli ganske tynn, jeg begynte å ringe Telenor HVER
dag og fikk til slutt telefonnummer til firma som hadde ledningene
her, relacom.
Jeg på telefon til relacom, hvorpå
jeg fikk kjeft av relacom fordi Telenor gav meg dere nummer, dessuten
hadde ikke de ansvar for vårt område.
Ny telefon til Telenor, nytt modem i
posten og til slutt fikk jeg en dame( nummeret vårt var sikkert rødt
faresignal, nå ringer hun sinte gærne kjerringa fra vestlandet
igjen) som lovte å ordne opp. Neste dag ringte en tekniker fra rett
firma( vi er nå kommet til slutten av januar og har ikke hatt nett
siden 7.november) Gjett hva som skjer, han bytter modem og tror at
dette er nok ei dame som ikke har peiling..... Men funker det? Nei,
han ned i bilen etter nytt modem, og han ned i bilen etter nytt
modem. Tilslutt sier han at feilen må ligge ett annet sted..... Men
dette skal han fikse, han kommer tilbake neste dag og jobber i
sentralen. Da merkes det at det sentralen får kontakt med oss men
ikke vi med sentralen.
Nå sier Telenor at vi skal slippe å
betale de tre neste månedene siden vi har slitt litt. LITT?
Montør mannen jobber natt og dag,
ringer meg 22.30 og sier han tror han har funnet det ut. Vi har
endelig nett. I 4 timer.... da må montøren gi opp å sende en mann
til. Modemet blir flyttet, ny kabel ut i stolpen, ny ledning inn til
oss, og gjett hva, vi får ett nytt modem....
Men hva skjer? Ikke noe nett..... gutta
gir opp etter 7 timer å ringer sjefen selv som skal komme etter
helgen( nå er det blitt februar 2013)
Jeg har fortsatt daglig samtaler med
Telenor og får nå en mail om at jeg får kreditert disse månedene
og kan bestille meg mobilt bredbånd jeg kan bruke(binding for ett år
kan vi endre i ETTERKANT, å jeg tror på julenissen)
Så ringer sjefen selv og ber meg
restarte modemet mitt, trekke ut kontakten osv. Han må nok inn til
Svelgen ja. Han kommer med ett nytt modem han..... To dager bruker
han i snøværet ute og inne. Så viser det seg vi er krysskoblet med
en annen på nettverket. Vi går inn på felles kabel og når han er
på nettet detter vi ut.....
Hurra etter vel 3 mnd har de endelig
funnet feilen( alle montørene var flotte karer som gjorde en god
jobb) de la opp en midlertidig kabel som de skulle grave ned når
frosten gikk.
Frosten tror jeg gikk i april og vi
tenkte NÅ skjer det..... det er fortsatt ikke kommet frost i bakken,
enivest har klart å få ned kabel til fiber, Telenor har fortsatt
ikke fått ned vår kabel..... den henger mellom furutrær, ligger på
bakken.
Kablen er knytt rundt flere furutrær hele veien |
Fra juni begynte bredbåndregningene å
komme, ok vi hadde nett, mindre enn vi hadde bestilt men dette ble så
endret på av Telenor, uten å gi oss beskjed.
Status nå:
Kabelen henger å slenger, nettet er
tregt, vi har det dårligste Telenor kan tilby, nettet henger seg om
vi skal laste ned noe stort, feks lese VG da detter vi ut.
Vi betaler nå mer enn vi gjorde med
enivest, prisen som vi fikk gjaldt
t bare i 3 mnd etter det gikk den
opp(dette stod sikkert stort og tydelig med skriftstørrelse 2 eller
noe)
Langs bergskråninger ligger den lett henslengt |
Jeg kobles stadig av nettet med telefon
fordi nettet er for tregt( tror 3G betyr tregt hos
telehor....eh...Telenor..)
Husbond har ikke lengre Telenor på
mobilen.
Vi venter på fiber fra enivest.
Da vi tillot oss å sende klage på
epost til Telenor fikk vi svar tilbake. De beklaget ulempen dette var
for oss, vi kunne lett logge oss inn på mine sider å se hvordan
saken lå an. Derfra kunne vi sende en ny tilbakemelding og være med
i trekningen om å vinne 500 kroner i ringe tid.....
HALLO.... ringe tid for hva? Vi har
ikke Telenor, kommer ikke til å skaffe oss Telenor
Kveilet og knytt rundt stolpen før den går inn i sentralen |
Nå venter vi bare på å kobles til
fiber fra enivest og den dagen det skjer, da skal jeg sprette
champagne flaske. Da vet jeg at ett komplisert forhold er over. Det
er nemlig over for godt.
Da er vi ferdig med Telenor.
Det skal sies at jeg har pratet med
noen som har vært hyggelige å sikkert gjort det de kunne å måtte
gå gjennom sine punkter som de er opplært til.
Til de på kundeservice som sikkert har
fått masse kjeft av meg, uten å kunne gjøre så veldig masse,
beklager at jeg mistet tålmodigheten og virket noe amper, ikke ta
det personlig er bare firmaet ditt jeg sliter med.
Om noen fra Telenor skulle lese dette,
legg gjerne igjen en kommentar eller ta kontakt så er du med i
trekningen om å få en snill kommentar tilbake ogen bildeserie av vår enda ikke nedgravde kabel.....
Har du en god historie om Telenor?
Her er redningen vår, fiberkabel som venter på å bli tilkoblet |
Det heiter seg at det er håp i hengande snøre (kabel!), men dette virkar heilt håplaust og fortvilande for dikka! Vi får tru fibernettet blir kobla til snart!
SvarSlettTusen takk
Slett