Sider

tirsdag 21. januar 2014

Pjona votter med oppskrift

Første gang jeg skulle pjone var jeg ung og ukysset..... eh.... hvertfall ung men siden jeg var gift og hadde ett barn på vel under 2 år kan man vel ikke si jeg var ukysset akkurat.
Dette var egentlig før jeg begynte å hekle skikkelig selv. Det var før farmor døde. ( Mine heklekunnskaper slo ut i blomst ved hennes død, mer om farmor kan dere lese HER)

Jeg fant en oppskrift i bladet Familien på lue og votter. Det var ett tøft sett tenkte jeg. Fant frem det jeg trengte og pjonet i vei(uten egetlig å kunne annet enn luftmasker, resten leste jeg meg til, ikke googlet, var nemlig før google ble tatt skikkelig i bruk) Men kjære vene... kan ikke si jeg ble veldig fornøyd nei.
Lua skulle egentlig være i damestørrelse, men den ble så kompakt og ille gæli at den knapt passet jenta mi. Hun brukte den engang før hun begynte å klø.

Jeg må jo si det var med ganske stor skepsis jeg fant frem til denne teknikken igjen for litt over 1 år siden..... Dette går bra aldri i væla tenkte jeg. Men den som gir seg har tapt, så jeg fant en oppskrift, jeg fant ei gruppe på Facebook for de som liker å pjone. Der fikk jeg flere gode råd. De tre viktigste var:

                 - Pjon løst
    • Pjon løst
    • Pjon løst.

Og det gjorde jeg. Og jeg klarte det. Siden har det blitt endel par votter, men lue har jeg holdt meg laaaaangt unna....



Nå tenker du sikkert(om du ikke pjoner selv..... hva snakker hun om..... pjone...)
Pjoning er en form for å hekle, man starter med en luftmaskerad og deretter går det i kjedemasker.
Kjært barn har mange navn og her er noen:
Norsk: Pjoning
Svensk: Smygmaskvirkning
Engelsk: Bosnian crotchet, Gobelin crochet, Single crochet
Skotsk: Shepherd’s knitting


I boka Pjoning i mitt hjerte kan man lese at dette er en gammel teknikk som er kommet til Norden fra sydligere strøk. I Algerie og andre afrikanske land kan man ofte se menn bruke kalotter som er pjonet.
Her i Noprge er de eldste pjoneplaggene man vet om fra 1800 tallet.
Ellers er det ikke lett å finne noe om denne teknikken, men artig er det og vottene blir tette og fine.

Igår ferdigstilte jeg ett par votter til. Denne gangen med oppskrift. Det finnes sikkert der ute, men her har jeg blandet sammen flere for å få de i den størrelsen jeg ville( jeg har oppskrifter for damer, for 3 åring og 10-12 åringer, men hva med 6 åringen?)
De oppskriftene jeg har bruker gjerne fritidsgarn eller vamsegarn, men mine jenter klør som besatt av det.
Jeg har funnet ett garn de begge klarer å bruke. Garnet Nepal fra drops.



Mine nyeste votter. Blondekanten har jeg heklet opp i siste rad på bakre maskeledd. Jeg har heklet 2 staver, 2 lm og 3 staver, hoppet over en maske. Omg rundt. Inspirasjon til det fant jeg i DENNE bloggen
Denne oppskriften er tilpasse t6-7 åringer.
Det går med ca 1 nøste( men jeg kjøper alltid to i tilfelle)
Krok 7

Legg opp 24 masker og sett sammen til en ring.
Hekle deretter mansjetten på votten, 10-12 omganger, alt ettersom hvor lang du vil ha den. Jeg bruker som oftest 10.
Ofte hekles det i bakre ledd her. Men om du bruker to farger og tar to masker grunnfargen i bakre ledd og kontrastfarge i de to neste fremre blir det flott mønster.
Jeg bruker maskemerker som forteller meg hvor omgangen er da man med pjoning forskyver dette.

Selve votten:(nå pjoner jeg alt i fremre ledd)
omg 1: Pjon i fremre ledd
omg 2: Pjon i fremre ledd
omg 3: Pjon i fremre ledd
omg 4: pjon i fremre ledd
omg 5: Pjon 8 masker, øk i den 8 masken, øking gjøres ved å pjone i fremre og bakre ledd på masken.
Omg 6: En omgang uten økning
omg 7: Pjon 8 masker og øk som i omg 5.
omg 8: pjon uten å øke
omg 9: Som omg 5
Omg 10. En omgang uten økning
omg 11: Pjon 8 masker, hekle 6 lm, hopp over 6 masker og pjon videre.(dette skal bli tommel)
Omg 12 Pjon rundt omg også i luftmaskene. Nå skal du pjone til votten når enden på lillefingeren. På min 6 åring er det til votten måler 13 cm fra der jeg begynner å pjone i fremre ledd.
Når votten er så lang jeg vil ha den begynner jeg å felle. Det gjør jeg slik:
Pjon 3 masker,fell ved å pjone 2 sammen
En omgang uten felling
Pjon 2 og 2 sammen omg rundt
En omgang uten å felle
2 og 2 sammen til det gjenstår ca 4 masker, da trekker jeg tråden gjennom alle disse.

Så er det tid for tommel. Jeg henter opp langs tommelhullet slik at jeg har 12 masker. Nå pjoner jeg i bakre ledd(men dette er en smakssak) Jeg pjoner 7 omg før jeg feller 2 og 2 sammen til det gjenstår ca 3 masker. Trekk tråden gjennom alle sammen.

Neste vott skal hekles speilvendt. Da Pjoner jeg til det gjenstår 8 masker før jeg øker ellers følger jeg oppskriften.

Når jeg pjoner votter til 10 åringen, legger jeg på 2 masker hele veien.

Jeg har hentet inspirasjon fra boken Pjoning i mitt hjert, ( eller nettsiden hennes Pjonica )Hakke peiling fra Du store alpakka og bloggen til limpla.



Slik blir kanten øverste med å pjone to i bakre og to i fremre maskeledd


Om du pjoner etter denne måten, link gjerne til dette innlegget og link til ditt eget innlegg i kommentarfeltet.

2 kommentarer:

  1. Jeg har litt erfaring med pjoning, og at det gir gode votter er det ingen tvil om. Synes ofte det er garnet som avgjør om det blir vellykka eller ei, sammen med de tre gode rådene selvfølgelig. Har faktisk ikke pjona i vinter. Fine votter du har pjona! Takk for oppskrift!

    God søndag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har stort sett bare brukt nepal fra drops, det funker veldig bra her.
      Ha en fin søndag du også

      Slett