Sider

fredag 10. august 2012

Brød

Som jeg har skrevet tildligere var jeg så heldig at jeg fikk boka Om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom i julegave

Julegave fra Espen
Siden den boka kom i hus har jeg lært en hel ny måte å bake på, og det hører med til sjeldenhetene at vi nå kjøper brød. Ved behov baker jeg 3 brød, 1 -2 ganger i uka. Nå har jeg bakt såpass masse av det at jeg har begynt å "leke" med ingredienser og meltyper. Jeg har brukt samme grunnoppskirft, hatt i hakket valnøtter som gav ett super saftig brød, nå sist bløtla jeg solsikke kjerner å hadde i.

Dette er grunnoppskriften

1 1/4 kg hvetemel
50 gram sammalt rug grov
50 gram siktet rugel
50 gram sammalt spelt
50 gram sammalt hvetemel
50 gram havremel(noe jeg sjelden har i, jeg øker som oftest en av de andre til 100 gram)
40 gram maltekstrakt
1 liter vann(kladt)
20 gram salt
15 gram gjær

Ha i alle ingrediensene untatt salt og gjær i en bakebolle. Elt i 2 minutter, la deigen hvile i 30 min. Tilsett nå gjær å salt, elt i 15-20 min i sakte fart og 2 min på rask.
Ha plast over bollen og la heve til dobbel størrelse(ca 3 timer) Del deigen i 3 like størrelser, form de runde og legg på melet bakepapir. Dekk med plastfolie og hev ca 1 time.
Form brødene å legg i brødformer, enten smurte eller med bakepapir. Strø mel på toppen, dekk til og hev til dobbel størrelse
Snitt i toppen og settes inn i varm ovn ved 220 grader. Ha ca 1/2 dl vann i bunn av ovnen lukk døra hurtig. Etter 5 min settes varmen ned til 180 grader og stekes i ca 40-45 min.

Det viktigste med å bake med gjær er tid, tid, tid. Min brød ble før små, harde og kompakte. Nå blir de store og luftige hver gang.




1 kommentar:

  1. Nettopp, TID, TID, TID for vellykka brødbakst. Eg har boka til Åpent Bakeri "Brød", og har lært veldig mykje.

    SvarSlett