Sider

torsdag 24. mai 2012

Lyden ta peng

Når stillheten no har senka seg, går æ stillt igjennom huset...... Noen netter har jeg slitt med å sove på grunn av smerter. De siste dagene har jeg da stått opp å gått ut.
Det er midt i natten, stillheten er utrolig. Ikke en lyd..... vel nesten ikke....
Bikkja somler rundt i buret sitt, en nabo nyser, men ellers er det stille.
Jeg har laget meg en kopp te, ikke fordi jeg er kald men fordi det er godt med en beroligende te. Teen har jeg tatt med meg ut i fine natta......nettopp for å høre stillheten.
Det er ganske godt å sitte slik og alt er bare helt stille. Det lyser på verket, gatelysene er på ellers er det lite lys å se i en stille natt....
Plutselig blir jeg var en lyd.... ikke en stert lyd, men en lav jevn lyd som summer bak der ett sted.... Hmmm, hva er dette uromomentet i en ellers så rolig natt????
Lyden ta peng flerrer over natteroen i lille Svelgenbygda.... eh.... ok da flerrer og flerrer.... den er der jo hele tiden som en liten svak bakgrunnslyd. Den er ikke markant og har man bodd like ved E 18 i Lier og all støy fra Drammen så er dette ikke noe å skryte av. På dagtid merker vi den ikke, men ellers på natta når det er ro. da merkes den. Men lyden av penger det er det.
Her i Svelgen er den største bedriften Elkem, som lager silisium, det er den og kraftverkene som er med på å drifte kommunen vår.

Lyset fra verket. Lyden ser dere ikke men den er der og slik som dette ser penger ut på nattestid



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar