Sider

lørdag 31. januar 2015

Back to basic når det gjelder strykejern

Det er noen felter mine husmorgener ikke ikke slår ut i blomst.
Ett av disse feltene er når det kommer til å stryke, jeg og strykejernet er ikke gode venner.
Det blir nesten alltid en eller annen skrukk når jeg stryker, uten unntak.


Siden mannen huset bruker skjorter daglig er dette en dårlig kombinasjon, dette er blitt løst ved at mannen har strøket klærne i huset vårt.

En sjelden gang har jeg tatt jobben, mest fordi jeg må av en eller annen grunn.
For å gjøre strykehendelsene litt koselig, har vi innredet ett eget rom til akkurat dette formålet.
I kjelleren innenfor vaskerommet, tørkesnorer i taket, mørkt og trangt der finner vi ett pittelite strykebrett og strykejernet vårt.
Det er knapt plass å stå der å stryke så virkelig intimt er det å stå der å jobbe, er vi heldig kan det hende radiosignalene slumper til å trenge gjennom murveggen.

Strykebrettet er skrudd opp på veggen, og halvparten så stort som ett vanlig brett, men det henger på veggen da.
I tillegg når man skal stryke større ting er det jo ikke plass, når jeg da stryker en sjelden gang fryser jeg konstant, ledningen snurrer seg rundt både meg å dynetrekket eller duken, ja er det rart jeg foretrekker å stryke små lommetørklær i stedet for?

Strykejern bruktes på 300 tallet e.kr i Kina, på 1500 tallet kom de første til norden. Disse ble varmet opp i grua, senere kom strykejern i jernkasse som det ble lagt glødende kull i, men så i 1882 må en mann ha blitt truet til å stryke, oppvarming var ikke noe for han, det tok for lang tid, nå kom de første elektriske utgavene, etterhvert ble disse elektriske gode i bruk, men denne ledningen da.....

Rett før jul fant vi back to basic jernet. Expert hadde ett tefal jern som stod i en base hvor det ble varmet opp.
Dette ville vi ha(eller mannen i huset ville ha denne) men Expert som skryter av at de nå er så billig.... jaja... de skulle ha 1299,- for modellen, vel hjemme etter jul søkte jeg opp jernet og fant det hos NetonNet til 799 og fri frakt..... Jupp, jern ble bestillt.
Nå er det en lek å stryke

Nytt strykejern ble handlet inn, så nå stryker vi voksne begge to, på gjesterommet mye lysere og bedre plass, spotify er glimrende kompaniskap og ingen ledning å surre seg inn i.
Basen har vi stående på strykebrettet og jernet blir satt der mellom hvert plagg så det blir jo ikke kaldt mellom hver runde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar