Sider

onsdag 11. februar 2015

Sjal med garn fra Danmarks skjulte perle

Vi har veldig gode venner som bor i fantastiske Dalby på Fyn, ikke langt unna Kerteminde.
Mange nordmenn har ikke hørt om eller vært her, når vi ankommer Hirtshals kjører vi i norsk kø en god stund, når vi nærmer oss Randers Regnskov tynnes det ut, når vi har passert avkjøring til Legoland og Randers er det en og annen norsk bil på veien, men vi føler vi er i Danmark.


To hesper vakkert garn ble til ett sjal jeg er veldig fornøyd med.

Når vi ankommer vakre Fyn er vi nordmenn i Danmark og føler virkelig vi er i Danmark her er det langt mellom norske turister, noe som gjør at vi koser oss ekstra.
På Fyn har vi ett levende leksikon som forteller oss hele tiden nytt om historiske Danmark, ting som ligger laaaangt utenfor historiepensum til den norske skolen.
Det har blitt tradisjon for oss å besøke Trollehøj annet hvert år. Hans Peder tar oss stadig med til nye steder, og tipser oss om mange flotte steder.
Lokal kunsthåndverk er gull verdt

Steder det er enda færre nordmenn enn på Fyn. Sommeren 2011 fortalte vi at vi skulle til Falster, da var Hans Peder straks på pletten og delte villig sin kunnskap om både Falster og Lolland, vi måtte ta en stopp i Lolland, vi måtte ta en stopp i Bandholm å besøke Hvedemagasinet der.

Hvedemagasinet i Bandholm, bildet er hentet fra google bildesøk

Hvem sier nei til god lokalkunnskap, og hvem hører ikke på de som er eldre( ja bortsett fra tenåringer da....) Vi vet bedre enn å overhøre gode råd.
Vi fant Bandholm, jeg kunne sagt vi kom, vi så vi dro, men det stemmer ikke helt......
Vi kom, vi så, vi ble forelsket i Bandholm.
To år etter var vi tilbake, fikk råd om hvor det var lurt å overnatte(å vi fulgte rådene nok engang, med stort hell denne gangen også).
Ingen nordmenn i sikte, vi kjøpte oss is med guff og sjokoladebolle og alt en god dansk is har.
Etter ansiktvask som var nødvendig, entret vi vår store kjærlighet i Bandholm, det var ett annet par der i tillegg til oss.
Barna kikket og lurte og fant ting de ønsket seg, plutselig er de i ivrig samtale med det andre paret, som var fra akkurat, Norge.
Hvedemagasinet er en skatt, her selges det brukskunst, garn, quilteprodukter, dukker, treleker, trepenner, garn etc etc.
I andre etasje er det utstillt lekkert håndverk.
Bildet har jeg lånt fra www.visitlolland-falster.dk

Det fungerer som ett kulturhus og er åpent for besøkende fra juni til august, da er det ulike aktiviteter som dekker kunst, musikk og underholding i første etasje.
I 2 og 3 etasje er det utsilling av kunst og kunsthåndverk av god kvalitet.
Siste gang falt jeg for ett håndspunnet garn, Det ble med to hesper hjem, begge på 100 gram, dette skulle bli noe til meg selv.
Nå i vinter fant jeg endelig to oppskrifter å koble sammen og ett sjal ble født.
Oppskriften til selve sjalet fant jeg hos Marion i det store hvite huset, blondekanten er fra en oppskrift jeg kjøpte HER
Omtrent 160 gram, nesten to hele hesper gikk med til dette sjalet

Selvfølgelig måtte det bli sjal, jeg har nemlig begge gangene i Hvedemagasinet kjøpt lekre sjalnåler, til en rimelig pris og vakkert håndverk.

Mine to sjalnåler kjøpt på Hvedemagasinet, nydelig utført

Vil du lese mer om Hvedemagasinet, kan du besøke hjemmesiden deres HER
Jeg vil absolutt anbefale en tur til Lolland og Falster, du vil oppleve ett helt annet Danmark, stopp må påberegnes i Bandholm.

Tusen takk til Vera og Hans Peder som huser oss, tar oss med der ingen skulle tru..... Takk for god mat, gode råd og god latter, vi ser frem til å besøke dere igjen.

 


Vakker struktur i treverket på disse flotte nålene





1 kommentar: