Sider

tirsdag 11. desember 2012

Krumkaker

Ingen jul uten julekaker. Her i huset er julebaksten godt igang. To slag er ferdig og det tredje holder jeg på med.
For meg er det særlig to slag jeg MÅ ha til jul, det ene er tante Huldas risboller, verdens beste spør du meg. De er ikke i boks men ligger i fryseren vår. Klare til å nytes.

Det andre slaget jeg MÅ ha er krumkaker. Helst mine egne, eller mammas(siden vi bruker samme oppskrift)
Jeg hadde verdens beste farmor. Snill og god, men ikke bare det, hun bakte de beste og sprøeste krumkaker jeg vet om. Den dagen jeg flyttet for meg selv, fikk jeg oppskriften på farmors tebrød(som jeg også lager til jul) og krumkakene. Med krumkakene fikk jeg også litt familiehistorie. Farmor hadde fått oppskriften fra sin svigermor, min oldemor Anette. Anette igjen hadde fått den fra sin svenske mor, Anna Lisa. Hvor hun har fått den fra vet jeg ikke.
Jeg holder på med mine krumkaker nå. Siden jeg baker en STOR porsjon må jeg ta det litt i etapper.

Første ladning er klar for  boksen

Og heldige er dere, for her kommer oppskriften

4 egg
250 gram sukker
2 dl kremfløte
250 gram potetmel
250 gram hvetemel
250 gram smeltet smør

Egg og sukker piskes godt. Ha i fløte og pisk. Ha i hvetemel og potetmel. Bland sammen. Tilsett smør og pisk.


Lykke til med supergode krumkaker for de som ønsker å prøve denne oppskriften

3 kommentarer:

  1. Oppskrifta er notert, og jeg kommer nok til å prøve denne i år. Takk for at du deler! Spennende med nye oppskrifter.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Fader at jeg ikke så at 4 egg ga en stor porsjon! Jeg hadde 10 egg i min!! Hilde L.

    SvarSlett