Sider

torsdag 22. november 2012

Grønnsaks wok

Som flere av dere sikkert har skjønt har jeg sansen for Susanne Kaluza og bloggen hennes. Susanne sin mann er vegeterianer, derfor blir det noen kjøttfrie middager hjemme hos de.
Litt inspirert av det prøver jeg nå å ha en grønnsaksmiddag i uka. Kanskje barna vil lære seg å like flere grønnsaker i tillegg.
Nå høres jeg virkelig flink ut, men det har bare vært to uker da. Igår smakte jentene på masse typer og noe likte de og noe likte de ikke.

For en liten stund siden hadde coop tilbud på kokebøker, der var det en vegetar bok, oisann, den havnet visst i handlevogna mi.

Igår hadde vi grønnsakswok med nudler.



Til 4 personer(egentlig ikke 4 voksne)

2 ts olje
1 løk, hakket
3 fedd hvitløk, hakket
1 grønn paprika, i terninger
1 rød paprika, i terninger
75 gram brokkolibuketter
1 squash i skiver
25 gram grønne bønner

1 gulrot i staver
100 gram bønnespirer
2 ts brunt sukker
2 ss soyasaus
1,5 dl buljong

Varm oljen i wok eller panne
Fres løk og hvitløk i 30 sekunder, rør inn paprika, gulrot, brokkoli, bønner og squash. Stek under omrøring i ca 3 min
Tilsett bønnespirer, brunt sukker, soyasaus og buljong. Kok i ca 2 min.
Voila... ferdig.....
Jeg brukte Ketjap en søt soyasaus. I tillegg hadde jeg i litt sweet chilisaus. Vi serverte med nudler, men kan også bruke ris, blomkålris eller hva man ønsker.

Dette er også en rett som fint kan gå under lavkarbo om man ønsker det. Mettende og god var den hvertfall.


Har du gode tips om grønnsaksretter, del de gjerne med meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar