Sider

torsdag 18. oktober 2012

Antoni Gaudi

Praha har sin Mucha, Norge har Ålesund og Barcelona har Antoni Gaudi. Vi snakker om Jugendstil, art modernista, art noveu.
Jeg har virkelig falt for denne stilen og i barcelona kan man se ver etter Gaudi overalt. Gaudi var utdannet arkitekt og fikk etterhvert mange store oppdrag. Ikke så mye for det offentlige, men fra rike privatpersoner. Hans mest kjente er vel katedralen som fortsatt bygges, Sagrada Familia.
Når man ser bilder fra Barcelona ser man ofte fargerike gekkoer, fargerike pipehatter. Vi har set nesten alt.
Jeg tror jeg elsker denne mannen. Fargene han bruker, masse farger, rene farger, klare farger.
rett ovenfor vårt hotell, Hotel Gaudi, lå hans første store byggverk. Palau Guell. Dette var før han tydeligvis utviklet en skrekk for rette vinkeler. Men på taket er det masse fargerike piper. Vi så rett på de fra vår balkong, og alle japanere som var på besøk tok bilder av oss og vårt som var ute.... Eller de tok vel bilder av pipehattene, men da fikk de automatisk også oss.

Senere på Casa Batlo og Casa Mila er det lite rette vinkler og vi ser fortsatt de klare sterke fargene.




Palau Guell. Taket sett i skumringen fra vår balkong. Jeg digger pipene

Se de flotte fargene på pipehatter....
Kreativ

Tross økonomien er det godt å se det vokser, her en arbeider på vei inn på Casa Mila

Casa Mila





Selv rekkverke er sirlige ornamenter i Palau Guell. Jeg har sansen for lys og skygger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar