Sider

mandag 24. september 2012

Lue og pulsvanter

Det å hekle luer kan være en stor utfordring, særlig når man ikke har noen eksakt oppskrift, eller sikker på garn og krok og alt som hører med.....

Vi har noen flotte venner her i Svelgen, som skulle passe Signe mora ei natt for å få timeplanen vår til å gå ihop. Deres datter er venn med Signe og som 5 årig jenter flest elsker hun også Hello Kitty.

Jeg ville hekle ei Kitty Lue til denne jenta, fant en oppskrift jeg hadde, fant garn og krok og målte på Signe. Lua ble ferdig og levert...... Men den var for liten, så det ble en lue til en bamse.

Kitty Lue 1

Men jeg gir meg ikke så lett da. Fant ei oppskrift hos Hekleguri, det ble tur til Førde og sparkjøp for å finne rett type garn. Fikk målet på jentas hodeomkrets og satt igang. Problemet med slike småjenter er at de ofte er midt mellom to størrelser, dermed gikk jeg opp ett hakk. Lua ble ferdig og levert. På vei til levering..... Krise.... sløyfa manglet.... Jaja Lua ble levert og var litt for stor, men det er hvertfall bedre enn om den ikke passer.... Å sløyfa..... den ligger her fortsatt.

Kitty Lue 2

Sigrid er ei jente som er ganske varm av seg, men vil gjerne ha litt heklesaker for det. Hun har flere ganger bedt om pulsvanter, men de kan ikke være i ull. Det passer ikke så bra når det utvikles eksem og kløe uansett hvordan type ull det er.
MEN, drops design har ett flott garn, dropscotton light. Ganske tykt bomullsgarn og passer til krok 5.
Jeg fant inspirasjon i ei hekle bok og i bloggen Smått og Stort

Jeg la opp med staver. Sigrid er ca 17 cm rundt håndleddet. Det ble 21 masker med dette garnet.
Satte alt sammen med en kjedemaske.
Heklet 4 og 4 rader med de to fargene. Da jeg kom til håndleddet(etter ca 9 cm på lengden hun ville ha) økte jeg med 2 masker.
Heklet deretter 3 cm (tilsammen ca 12 cm) og gjorde kalrt for tommel. Heklet 3 fm, deretter 5 lm, hoppet over 3 fm og fortsatte rundt. I ønsket størrelse ble det 3 omganger ekstra.
Med garnet faery tale fra Du store alpakka ble det en blondekant.
Vante nummer to ble heklet likt, men tommelhullet ble på motsatt side.





Heklet til slutt en blomst jeg sydde på.

1 kommentar:

  1. Syns lua di ble kjempefin jeg- selv uten sløyfe :) Så koselig at jeg kan være til inspirasjon til pulsvantene dine :) Det å legge opp med staver er utrolig mye bedre enn med luftmasker- spesielt når man skal ha noe elastisk. Det tenkte jeg ikke på når jeg la opp til pannebåndet, men det hadde sikkert vært lurt der også!

    SvarSlett