Sider

torsdag 25. februar 2016

Hva skal jeg velge........

Ja hva skal jeg velge....stiff eller staff?
Eller litt mer seriøst.....hva skal jeg stive heklearbeid med?

Hva skal jeg stive arbeidet mitt med?




Normalt når jeg hekler stiver jeg ikke arbeidet mitt, jeg damper det og det blir veldig bra alikevel.
Nå har det seg at jeg har heklet en ny duk som jeg tenkte jeg trenger litt stivelse til. Jeg husker ikke om min heklemester(farmor) stivet sine duker, men hun gjorde det nok når hun skulle gi de bort.

Farmors oppskrift......

Jeg hadde da heklet denne nye duken min, fractal, etter en engelsk oppskrift. Men hva skulle jeg velge..... stivelse sprayen stiff med det nye og moderne tidsriktige designet..... eller oppskrift fra farmors gamle kokebok.

Eller nymotens stivelse......


For eller mot det ene eller det andre....leste gjennom oppskriften som sikkert min farmor har brukt med sukker og vann, dypp arbeidet i det.... jeg så for meg min store skrekk.....
Stivet slik på gamle måten..... ser for meg jeg kommer inn i stua en lørdag morgen og sukkerhungrige barn sitter å slikker og sutter på duken.....
Eller velge en sprayboks som sikkert er full av rusk og rask og ødelegger både pust og ozonlag..... sikkert dyrere enn å lage stivelse selv....

Skrekken for barn som sutter på duken ble for stor, jeg valgte STIFF, og stod å sprayet og strøk i en rus antagelig som kom ut med hvert spray.....
Men duken ble bra :)




2 kommentarer:

  1. Heisann.
    Er det duken du har bilde av du skal stive? Jeg forsøker nemlig å hekle denne duken nå og trenger litt hjelp. :( I og med at det ikke blir øket på omgang 2,3 og 5,6 så ser min duk nå ut som en liten kurv... Er det meningen? Klarer man å dampe den ut? På forhånd veldig takknemlig for svar. :)
    Mvh
    Kristine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Så denne kommentaren nå, si ifra om du fortsatt trenger hjelp

      Slett