Sider

tirsdag 12. mai 2015

Den internasjonale ME og Fibromyalgi dagen

I dag er det bursdagen til Florence Nightingale, den berømte sykepleieren vi alle vel har hørt om, damen som forandret måten å pleie syke på, damen som innførte renslighet på sykehus.
Damen som etter en kraftig infeksjon aldri ble ordentlig frisk igjen, damen som man regner med utviklet ME.

Bilde er laget av Karin Mjøsdal



En facebookvenn skrev på statusen sin idag(og jeg har fått lov å kopiere, har gjort om pitte pittelitt, for at det skal passe til meg), takk Monica


I dag er det den store Fibromyalgi /ME dagen.
Den usynlige sykdommen som veldig få forstår.
Ja om du ikke har den selv da vel og merke.
Da VET du godt hvordan det er.

Jeg kan ikke forlange at de som ikke har FM/ME skal skjønne,men RESPEKTER at vi ER syke.
Vi er ikke hypokondere.
Tvert i mot vil jeg påstå.

Jeg gjør såå mye mer enn jeg egentlig orker. Jeg sier JA,når jeg skulle sagt NEI.
Jeg gråter alene,når jeg burde grått sammen med noen.
Jeg jobber ikke. Ikke for at jeg ikke gidder mer, men fordi jeg ikke klarer uten å bli fryktelig syk etter 3 timer.

Så NEI,jeg er ikke lat eller hypokonder.
Jeg er SYK.

Men jeg ER ikke sykdommen min

Jeg elsker andre mennesker,skulle klart så mye mer.




 Denne videoen ligger på ME foreningens side og viser ME syke på god og dårlig dag.

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi i 2001, etter å ha vært mye syk og sengeliggende. Etterhvert klarte jeg å forsone meg med at slik var det, det tok mange år og mye kurer, trening , medisiner og alt ble testet ut. Uten at det hjalp.
For snart 4 år siden endret sykdomsbildet seg, jeg ble enda dårligere, puttet alt i fm sekken, etter enda ett år tok jeg kontakt med legen og utredning for ME startet.
Jeg hadde da prøvd å trene, prøvd aktivitet men det gjorde alt bare verre. For 1 år siden kunne jeg trekke virkelig vinner loddet, jeg hadde ME i tillegg til fibromyalig.
Hurra..... enda en lavstatus sykdom, en sykdom mange ikke tror på, to sykdommer mange tror er latskap, to sykdommer som slår meg rett i bakken.

Dagen idag blir markert verden over, både for ME og Fibromyalgi. Alt vi ber om er å bli tatt på alvor, bli trodd, sett inn ting på forskning, noe Fluge og Mella gjør nå.
Bli sett og tatt vare på av helsevesenet, nå er det slik, når du har fått en eller begge av disse diagnosene, ja da blir vi overlatt til oss selv.








Jeg er fortsatt meg, jeg er ikke lat, jeg erikke sykdommen min, se meg, ta oss på alvor.





 Takk til alle som jobber for oss, takk til alle som står frem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar