Sider

tirsdag 2. september 2014

Kylling i sataysaus

Jeg er s¨å heldig å ha en mamma som er utrolig flink på kjøkkenet, så har hun også jobbet på kjøkken/kafe siden lenge før jeg var planlagt.
Denne gleden over å være på kjøkkenet har jeg arvet, å nå ser det ut til at mine jenter er iferd med å ta opp den arven også.
Den ungen kokken i aksjon


Eldstejenta liker å lage mat å har bedt om å få lage mat på fredager.
Da ser hun gjennom kokebøker, finner ut hva hun vil lage og hva hun trenger. Jeg handler inn å når fredagen kommer lager hun middagen med mor litt i bakgrunn.
Nå sist fredag hadde hun sett i Juksekokeboka til Susanne Kaluza, kylling i sataysaus.
Bildet er hentet fra forlaget Press. Jeg kan absolutt anbefale kokeboka, rettene skal ikke ta mer enn 30 min(det at vi lagde sataysausen selv gav oss litt lengre tid, men den ble laget tidligere på dagen. Selve retten tok da ca 20 min.Boka er flott å la større barn bruke når de skal lage mat.


Jeg har fått lov av både kokken(Sigrid), og kokebokfarfatter (Susanne) å legge ut bilder av maten samt dele oppskriften med dere.

Alt er funnet frem og klart til start

Kylling i sataysaus
500 gram kyllingfilet( vi brukte tre store fileter til 2 barn og 2 voksne)
1 boks babymais
1 glass sataysaus
1 ss rød karripasta
1 boks kokosmelk
1 ss fiskesaus
1 pakke nudler( vi brukte 2 pakker mr lee nudler, men kunne godt hatt tre pakker)
Lime
Frisk koriander
Rapsolje

Slik gjør du:
Wok kyllingen. Wok kyllingbitene og babymaisen til de er gylne.
Lag sausen: Ha i sataysaus, karripasta og kokosmelk, la småkoke et par minutter
Tilbred nudlene. Tilbred nudlene etter anvisning på pakken, smak sausen til med fiskesaus eller salt, lime om du trenger syrlighet. Dryss over koriander før servering-
revet kokos eller peanøtter er også godt oppå.

Første utfordring for oss var sataysaus, det fant vi ikke men vi fant oppskrift, så jenta lagde like gjerne sin egen sataysaus.
Oppskriften på sataysaus fant vi på Dinmat.no.


Siden vi er arvelig belastet alle sammen, så gjorde vi jo noen endringer. Sataysausen kunne sikkert kokt lengre for å bli tykkere, men det løste vi enkelt med å tilsette maisenna til den fikk en tykkelse vi likte.
Her i huset er ikke alle like glade i minimais, dermed hadde vi i litt gulrøtter for de som ikke liker maisprodukt.
Maten ble utrolig god og det ble så å si tomt, jeg er sikker på at det ikke er siste gang vi har denne retten i vårt hus.




Ferdig laget, pyntet og dandert på tallerken, dette var knallgodt. Jeg gleder meg allerede til neste fredag, da er det potetsuppe på planen, for deretter å lage tomatsuppe fra Juksekokeboka

Kokken var flink og som vanlig på store restauranter tok ikke kokken opprydding, oppvask og slikt..... Man har da folk til slikt ;)

Lar du barna slippe til på kjøkkenet?

1 kommentar: