Sider

mandag 2. januar 2012

Fletteloff

Selv om jeg lever stort sett på lavkarbo kosthold hender det jo at jeg lager høy karbo mat og jeg elsker å bake, det blir ikke helt det samme med nøttemel og sukrin.
Til jul fikk jeg av min kjære to kokebøker jeg hadde ønsket meg lenge, nemlig bøkene til Schakenda, det er han som driver Bakeriet på Lom. De har SUPER mat/brød/kaker etc og hver gang vi er på Lom er det innlagt obligatorisk besøk for lunsj, samt kjøpe med brød hjem igjen.


Det som imponerer meg mest er størrelsen på alt bakverk de har. Hver bolle veier 175 gram!
Igår prøvde jeg meg på fletteloff fra den ene boka, å må si jeg hadde mine tvil, med bare litt gjær, kald melk, ikke løse opp gjæren, men ein lyt freista og kjøkkenvekta ble funnet frem, her skulle oppskriften følges til punkt og prikke ja.
Tvilen må komme tiltalte til gode og etter en stund ble deigen stor, VELDIG stor, og da loffen skulle inn i ovnen..... Jada.... hadde ovnen vært større ville også loffen blitt støre. En stund fryktet jeg at alt ville tyte ut... ikke helt men nesten....
Jeg har aldri fått til en så perfekt gjærdeig før, og loffen, jo den smakte så innmari godt med smør og gulost og rykende fersk....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar