Sider

søndag 21. august 2011

Lavkarbo muffin

Så er ferien gjenkallelig over for denne gang. De siste dagen før skolen begynte tilbrakte vi på Lom sammen med Johannes, Nancy, Denice og Thirza. Det ble dager med masse aktivitet og de to største jentene var med fedrene på toppen av Galdhøpiggen, ellers var vi på seterbesøk, badet, klatret, lekte og hadde masse spas og moro hele tida nesten.

Men det var ikke med glede vi kunne konstatere at sommeren egentlig er over, i fjellet begynte høstfargene å komme på trærne. Noe tidlig synes jeg, men det sier vel mere om hvordan sommeren har vært.


For min egen del gjorde jeg en oppdagelse i forhold til form,kropp og lavkarbo. De første dagene av denne feriebolken ble det masse boller, pizza, sjokolade, veimat, sukker og fint hvitt mel, og ganske raskt sank formen betraktelig. Det ble å måtte ta masse medisiner og deler av tida på Lom lå jeg rett ut. Da jeg skjønte sammenhengen ble det ikke mer kos fra Lom bakeri på meg.... Men lavkarbo, lavkarbo, lavkarbo.... Og allerede neste dag trengte jeg færre medisiner og kroppen spilte litt mere på lag. Jeg er fortsatt ikke helt tilbake på nivået jeg var, men det kommer seg hver dag.
Dermed har jeg begynt på den store kake jakten å lavkarbo.... Er koselig å kunne spise litt kaker og søtt selv også når andre koser seg....
I bloggen Lavkarbogjortenkelt kom jeg over en muffin oppskrift jeg ville prøve ut..... Som sagt så gjort.... og godt ble det.

Muffin med bær

3/4 dl sukrin
75 gram smør
3 egg
1/2 ts vanilje
100 gram philadelphiaost /eller mascarpone
1 1/2 ts bakepulver
1/4 dl fiberhusk
3/4 dl malte mandler
1 1/2 dl bær

Sett ovnen på 200 grader
Rør smør og sukker porøst.  Tilsett eggene og rør sammen.   Bland in vanilje og philadelphiaost evt mascarpone – jeg har en mascarponeost som må brukes så jeg tar den.  Rør deretter i alle de tørre ingrediensene.  Tilsett bærene og rør forsiktig om
Fordel røren i 6  store former ( jeg bruker 12 vanlige )

Stekes midt i ovnen i 30 min.


Jeg brukte solbær siden vi hadde det på busk i hagen, og det gav en frsk god smak, neste runde skal jeg prøve ut med sjokoladebiter.

1 kommentar:

  1. Prøvde desse i går! NAAAM! Heilt utruleg nydelege!!

    SvarSlett