Sider

mandag 20. januar 2014

Lar du barna vente på din oppmerksomhet?


Barn eller telefon?
Her i Sogn og Fjordane får alle husstander FM, eller Fylkesmagasinet for de som ikke vet det.
FM havnet i vår postkasse rett føre helga. Noen ganger står det noe kjekt å lese, andre ganger ikke.
Denne gangen hadde de spurt 3 barn om dette med mobil, nettbrett og andre tekniske duppeditter.
Barna hadde mange gode svar, men da de fikk spørsmål om de voksne brukte for masse tid på disse tekniske hjelpemidlene slo svaret godt ned. Det var som å få en knyttneve midt i magen.
Alle svarte at de syntes de voksne brukte for masse tid på telefon, nettbrett og pc. Det gikk i masse facebook og andre spill.
Det neste barna svarte var at de ønsket de voksne kunne brukt noe av den tiden sammen med barna.

Når jeg ser på meg selv, så ja..... jeg kjenner meg igjen. Mobilen er alltid der og jeg skal bare sjekke...
Men selv om man har mobil, må man være tilgjengelig hele tiden? Hvorfor det?
Da vi bare hadde fast telefon lot vi den ringe mange ganger før vi la på, nå er den tiden halvert.
Men hva med barna våre, er det rett at de skal føle seg tilsidesatt på grunn av sosiale medier. At vi voksne bare MÅ sjekke facebook, at vi bare MÅ sjekke eposten, avisa eller hvordan avlingen er på hay day, må bare ta ett brett til med candy crush.

Er vi altfor opptatt med våre digitale plattformer slik at vi glemmer barna og venner i den virkelige verden?

Når jeg samtidig leser på NRK om IT gründeren Thomas Moen som har vært med å skape vår IT avhengighet mener det blir for mye. Han har valgt seg mobil frie pauser og bruker en gammel dummie telefon i helger å ferier. Hans første grep var å ikke sjekke epost, facebook og andre sosiale medier før lunsj,bruker ikke mobilen for å slå i hjel død tid og leser ikke nett aviser, men papiraviser, legger bort mobilen fysisk etter jobb, ingen skjermtid siste timen før sengetid og altså en dum telefon i ferier.
Thomas skriver nå en bok med tittelen Logg av.
Jeg tror vi alle trenger den boka, jeg tror vi alle trenger å logge av å alle rundt oss trenger å vite vi ikke er tilgjengelig for verden hele tiden.
Om Thomas kan du også se på tvprogrammet PULS på NRK1 i kveld.


Jeg har lest om familie som ikke bruker nettbrett før barna er i seng, eller venner av oss er vokst opp med at man bruker ikke slikt under middagen. Ringer telefonen under middag, tar man den ikke, gjør man det likevel må man rydde av bordet og ta oppvasken.
Det siste har vi gjennomført, hver gang telefonen ringer under middag er barna helt på tuppa, vil vi klare det vi voksne? Da slår det meg også, vi bruker for masse tid......

Idag tenkte jeg vi skulle lese en bok sammen. Bildet har jeg lånt fra bloggen Iensving

Jeg tenker at jeg fremover skal være mindre tilgjengelig, mindre tid på nettet og mere tid med barna. Idag tenker jeg at vi skal lese høyt og kose oss sammen(etter alle aktiviteter er gjennomført) Når barna er i seng da kan jeg finne frem å sjekke det jeg måtte trenge.

Hva med deg? Bruker du masse tid? Føler du deg truffet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar