Sider

mandag 20. august 2012

trøtt idag

For oss med fibromyalgi er stress ganske ødeleggende. Det har ikke noe å si om stresset er av fysisk eller psykisk art. Noe jeg selv nok en gang fikk merke denne helgen.
For min del var det masse psykisk stress denne helgen. Ett stress som gir seg utslag på kroppen.
Som for de aller fleste gir en del overraskende og uforutsette ting sitt til at tankene settes i sving og når tenker man mest?
Jeg tenker hvertfall mest når jeg har lagt meg. Når man med FM sover dårlig i utgangspunktet er ikke tankerekker på kveld/nattestid noe man higer etter. I tillegg blir man ekstra trøtt hele dagen, mer utmattet enn vanlig for ikke å snakke om mer smerter enn vanlig.......

Det kan være små ting som utløser det hele, det kan være store ting som utløser det, det kan være misforståelser og det kan være forståelser som utløser det. Så lenge det oppfattes som ubehagelig av den ene er det faktisk en realitet og stresset ødelegger for mange dager.
Noe jeg selv fikk erfare i helgen, men man lærer masse under slike prosesser. Man lærer å takle stresset på ett vis, man lærer å takle smertene, man lærer å takle dagen, man lærer hvem man kan stole på og hvem man ikke kan stole på. Man lærer å rekke ut en hånd og man lærer å ta i mot en hånd.
Det er mye lærdom i psykisk stress, men det gir så masse mer smerte for så mange......

Så idag, som det endelig er skolestart skal jeg nyte stillheten, sove å hente krefter til resten av uka


1 kommentar:

  1. Sender masse styrke- og trøsteklemmer. Sov godt og bare ta livet med ro idag <3

    SvarSlett