Sider

fredag 17. august 2012

Karneval

Inspirert av bloggen til Susanne Kaluza, i ett av sine innlegg skrev hun om da hun som liten fikk være med søsteren på radio show, hun spurte da sine lesere om de hadde noen slike minner....

Jeg var flere ganger i avisa, da vi ofte i gata vår hadde basar til inntekt for barneavdelingen på sykehuset og for UNICEF. Men for min del av det jeg husker var nok den største avishistorien for meg da jeg var på forsiden i Drammens tidende. Ikke bare var det på forsiden, men i farger til og med.
Den gang var det ikke vanlig med farger i avisa, jeg er nemlig vokst opp i en tid da avisa skulle være i svart hvitt og fargene ble spart til en viktig hendelse.
Ja jeg er så gammel, men vi hadde fargetv altså......

Denne hendelsen var Drammens første karneval. Drammen hadde 3 eller 4 år på 80 tallet eget karneval og vi var med i alle opptogene.
Jeg tror det første var i 1984 eller 1985. Da skulle en vi kjente være Karnevalskonge. Det betød at han skulle lede an hele opptoget. Gå aller traller først. Helge hadde ikke barn selv, men han spurte meg, om jeg ville være hans prinsesse..... Jeg var da 8 eller 9 år og du salige skaper..... Hvem jente sier da nei til å få være prinsesse for en kveld da.....
Det var på den tiden vi ikke hadde mtv, reklamer for barn på tv, ikke hits for kids. Den tiden da barn var barn og ikke kopi av voksne. Den tiden da ei jente på 8 ikke brukte sminke, "voksne" klær og satt på dataen. Da jeg var 8 år lekte vi fortsatt med dukker og Barbie og jentenes store drøm var å få være prinsesse hele dagen(slik 5 åringer er i dag)

Jeg skulle få lov å være prinsesse...... Mammas gamle brudekjole ble funnet frem fra loftet, ei som het Wenche klippet og sydde den til, det ble laget cape og bånd. Jeg fikk krone, sminke og ringer. Å der aller først i karnevalstoget..... Der skulle jeg få gå..... Alle kunne se meg..... Det ble tatt bilder i hytt og gevær på forhånd, farmor tok bilder, farmors naboer tok bilder, mamma tok bilder, farmors bror tok bilder og lille jeg..... Elsket det.....
De som ikke så det..... ja de så det dagen etter. Med fete bokstaver og fargebilde.....

Jeg er så heldig at min farmor klippet ut det meste hun fant i avisene som omhandlet oss barnebarna. Utklippene ble satt i album, og da jeg var godt voksen gav hun mitt album til meg.... Så der er jeg i basarbilder i svart hvitt, skolebilder i svarthvitt, kor turer i svart hvitt..... OG prinsesse i farger.....

Litt stolt prinsesse i opptog

1 kommentar: