Sider

fredag 7. november 2014

Hva som virker best på vår atopiske hverdag akkurat nå

I dette innlegget fra januar 2014, skrev jeg om hvordan atopisk eksem på nytt kom dundrende inn som en uvelkommen gjest.
En gjest vi helst ikke vil ha, men likevel kommer uansett hva vi måtte mene og ønske.
Vi finner ingen grunn til hva som utløser utbrudd hos den eldste, hos den minste er det særlig bading i vann med klos som fremprovoserer utbrudd.
På den annen side kan den komme brått og uventet.
Nå har vi i nesten ett år prøvd litt ulikt og heldigvis lar de store utbruddet vente på seg( bank i bordet)
Slik situasjonen er nå har vi kommet frem til produkter som virker, hvertfall for øyeblikket.

Det som absolutt har vært en vinner og virker bra er dusjolje fra eucerin, denne står i dusjen og brukes i den vanlige dusjen for begge jentene.
Jeg tror ikke de bruker den hver gang(til det har den vart for lenge) men de bruker den ganske ofte. Når denne brukes får de endel fuktighet på huden, jeg merker når denne er brukt trenger de mindre hudkrem etterpå.
Denne dusjoljen har funket bra i dusjen for begge jentene
Denne er testet ut av den eldste og funker ganske bra


Det er ikke hver dag vi husker å bruke hudkrem, men ett par ganger i uka husker jeg eller jentene det. Det er lettere å huske hudkrem når det er ett utbrudd, jentene er blitt veldig flinke til å si ifra med engang de ser antydning til utbrudd, da prøver vi aller først med hudkrem.
Jeg har funnet to hudkremer som jeg er fornøyd med, den ene er aderma exomega, den har vi brukt i alle år og er blitt anbefalt av hudlegen.
Denne kremen er ganske fet, men jeg som mamma er veldig fornøyd med den. Jentene synes kanskje den er litt for fet, men den er effektiv
Aderma er en krem vi har brukt i 10 år og vært veldig fornøyd med

Den andre vi har prøvd er Lipikar Baume AP, jentene har vært veldig fornøyd med fetheten på kremen, og jeg som mamma ser at den virker bra.

Denne ble vi anbefalt å teste på apoteket, den overrasket meg på en positiv måte. Jentene liker best denne, da den ikke virker like fet som aderma. For mammaen er det viktigste å finne noe som virker, og kan ha noe å bytte på med av kremer

Jeg tror på det å bytte på kremer kan være en fordel, vi har brukt aderma i mange år, men nå bruker vi Lipikar

Det som har virket bra når utbruddet kommer er å smøre på apolar creme( liker den bedre enn salve) 10 minutter etter den er påført har vi smurt på lipikar, dette har minsket kløen og er vi tidlig ut får vi kvelt utbruddet i starten og det går bare ett par dager før det er ganske så bra, da holder det å bruke fuktighetskrem ett par dager.
Vi har hvertfall nå funnet det som virker ganske bra akkurat nå.
Jeg tar fortsatt gjerne imot tips......og gode råd.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar