Sider

torsdag 27. november 2014

Fylt kålhode, en smak av barndommen

Vi er mange som har middagsretter vi forbinder med barndommen, slik er det med meg også, jeg har ikke bare en rett, jeg har mange.

En av disse rettene er fylt kålhode, hver gang jeg spiser det føler jeg at farmor er sammen med meg.

Jeg har skrevet tidligere om hvor vanskelig det er å finne medisterfarse her i vest, men i helgen var vi på Lom og der kjøpte jeg opp det de hadde igjen ferskt ( alt for lite desverre).


Mandags middagen sa seg selv her i huset, fylt kålhode.
En super enkel rett jeg gjerne deler med dere.

Fylt kålhode

( til 4 personer)

1 hodekål
1/2 kilo medisterfarse
poterer
vann
2 ss smør
4 ss hvetemel
kraft
sukker
eddik

Dekk bunnen av kjelen med kål, ha kålbalder opp på sidene i kjelen.


Ha i medisterfarsen, dekk toppen med kål.


Dekk til med vann.


Jeg setter på kjelen samtidig som jeg setter på potetene. Når potetene og kålkjelen koker setter jeg ned plata til middels varme.
Når potetene er ferdig er kålhodet ferdig.

Vannet fra kålen skal brukes til sursøt saus.


sursøt saus(slik farmor lagde den)

smelt 2 ss smør
ha i 4 ss hvetemel
spe med kraft fra kålen.
Kok ca 5 min for å få ut melsmaken
Smak til sausen med sukker og eddik

God apetitt.



Hvilken rett er gjerne din barndom?







4 kommentarer:

  1. Kålrulletter var en del av min barndom i alle fall
    Gode minner.

    SvarSlett
  2. Lettvint og sikkert god middag! Jeg skulle gjerne spist mors hjemmelagede fiskekaker igjen, men de får bli et kjært minne.

    God adventstid fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjemmelagde fiskekaker er super godt og noe jeg aldri får til

      Slett