Sider

tirsdag 25. november 2014

Heklet rødnisselue ala Månetoppen -med oppskrift

Like sikkert som julemarsipan kommer i butikken tidligere og tidligere for hvert år, kommer det julekalender på NRK.


Supermamma er ferdig med månetoppen lue


Da jeg var liten var det på tv, så fikk man en kalender enten med sjokolade eller plastfigurer, egen kalender var bare de mest avanserte og de fikk kanskje en twist hver dag.
Men nå for mine barn flommer markedet over av effekter til barnetv.......
Om du er i tvil, iår er det Månetoppen som blir vist, det er kjoler, gensre, luer, votter, tøfler, sengesett, håndklær, spisebrikker og alt hva man kan tenke seg.
Rauma har laget egne strikkeoppskrifter på klærne til både rød og blånisser.
Mitt problem er at alt er strikket, og det unngår jeg om jeg kan......


Her ser dere lengden på lua, den rekker til ned på armen, dusken har lang tråd og er langt ned.

Hva gjør man da, når husetes prinsesse på 7 år erklærer høyt å tydelig( helst inne i butikken) Jeg trenger rødnisselue, helst langnisse.
Hvorpå mor svarer, men du har blånisseskjerf(fra rauma)blånisselue(i to like utgaver) blånissevotter(i to ulike utgaver)
Prinsessen: Det holder ikke. Jeg har ikke rødnisse sett. Jeg trenger det, det er det som er in i år.....
Mor: Ja, men jeg strikker ikke, det er ikke laget hekleoppskrifter til det.
Prinsessen: Det gjør da ikke noe, du er verdens beste mamma og slike mammaer fikser det uten oppskrift. Den må være ferdig til 1. desember, da begynner det.

Jaha..... ny tur inn i garnbutikken, mor lar seg nemlig sjarmere, hvem ville ikke gjort det. Garn typer holdes mot halsen, klør det?
Nei, denne mora har vært ute i nissenatt før og vet hva som kan testes først. Så denne gangen ble det treff på første forsøk.

Flere lue oppskrifter kan blir sett på og man henter litt herfra og litt derfra. Jeg likte godt oppleggs kanten til decemberhuen(kjøpeoppskrift) fraLutterIdyl, flere andre ting derfra også passet, med litt inspirasjon fra bekkibjarnoll og drops ble det heklet og prøvd.
Nå skal det sies at jeg hadde tenkt på dette en stund og lett etter lueoppskrift.
For at dere skal slippe å lete deler jeg min versjon med dere.

Rødnisselue

Heklet månetoppen lue, egen oppskrift

Garn: Nepal fra Drops Design, 3 nøster.
Heklenål 5
str ferdig tovet, 52 cm

Legg opp 10 lm,
1fm i andre maske fra nåla, deretter en fm i hver maske raden ut(du har nå 9 fm, ønsker du bredere ribbekant, legger du bare opp flere masker)snu med 1 lm
hekle nå fm i bakre ledd.
Hekle slik til du har 27 opphhøyninger(riller)

Arbeid på gang, her ser dere rillekanten godt før toving

Hekle sammen med kjm til en ring, kortside mot kortside.

Hekle nå 3 fm til hver rille. En før, en i og en etter hver rille.Da får du 85 fm.
Nå hekles det rundt og rundt fm i begge ledd.
(På rad to heklet jeg inn reflekstråd.)
Reflekstråd i rad 2

Hekle 20 omganger før du starter å felle.
På omgang 21 felles det slik: Her er det lurt å bruke maskemarkør siden du hekler i spiral
*9 fm, 2fm sammen*
6 omganger uten å felle
*8 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*7 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*6 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*5 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*4 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*3 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*2 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
*1 fm, 2 fm sammen*
6 omganger uten å felle
2 og 2 fm sammen til hullet er lite nok( 4 masker igjen for min del)
Trekk tråden gjennom alle maskene som er igjen.

Tydelig med refleks når jeg bruker blitz

Jeg tovet lua ved 40 grader i vaskemaskin med en kork milo og ei ola bukse. Ved toving må du prøve deg frem, jeg prøvde først ved 30 grader, men det ble for stort. Dermed ble det prøvd på kortprogram 40 grader.
Ferdig tovet ble det montert på dusk.
Jeg heklet en luftmaskerad  med 75 luftmasker. Klipte av tråden.
Resten av garnet surret jeg rundt fingrene(ikke tommel og ikke stramt) brukte resten av garnet på dette.
Klipte opp i ene enden før jeg knøt en tråd rund dusken, luftmaske raden ble tatt to runder rundt dusken. Den lengste enden monterte jeg fast i lua.
Denne lua passer til min 7 åring.
Vil du ha lengre lue, hekler du bare flere omganger uten felling mellom hver fellerunde. Vil du ha lua i større omkrets kan du gå opp en størrelse i heklenål.

En god tykk dusk og tydelig refleks












Bruker du denne oppskriften er det fint om du linker hit, legg gjerne igjen spor etter deg så jeg kan se hva du har laget

4 kommentarer:

  1. Så fint, og så lurt med reflekstråd :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, reflekstråden er godt synlig i mørket

      Slett
  2. Den utfordringa løste du greit! Flott at du deler oppskrifta! Jeg har strikka til mine smånissser, men det er sikkert flere som foretrekker å hekle.
    Du har ei fin lita nissejente!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett