Sider

søndag 6. januar 2013

Matblogg? Hvertfall god pai

Rundtomkring på nettet finnes det blogger, min også. Noen blogger er rendyrket over ett tema. Noen er rene scrappeblogger, fotoblogger  ja det meste blogges det om.

Noen som får mange treff er feks Passion for baking, her kan du la deg friste av de lekreste kaker, kjeks og cupcakes, pyntet som de fleste bare kan drømme om. Eller man kan finne gode retter hos Trines matblogg.

Selv er jeg ikke en rendyrket blogger, jeg er en bloggeromaltmuligrartblogger. Alt fra familien til mat og kaker og håndarbeide. 
Jeg liker å lage mat, jeg liker å ta bilder, jeg liker å drive med håndarbeide. Noen ganger vil jeg vise frem og dele mine oppskrifter.

Idag feks, lagde jeg paprikapai til middag. Ett ledd å min nye innføring kjøttfri middag en dag i uka filosofi.... Maten ble satt på bordet og da tenkte jeg.... bilde, søren..... Men maten ble begynt på før den tid. Jaja tenkte jeg da eldstemor sa, men mamma, ta bildet etterpå da og si at her var det en veldig god pai....


Så her er vår perfekte pai, som var laget for å spises og ikke laget for å tilfredstille kritiske matbloggerlesere.

Her var en god pai og det er litt rester igjen

Paiens oppskrift:

Paibunn: 
300 gram hvetemel
200 gram smør
1 egg
litt salt. 

eltes og legges i kjøleskapet etter ca 30 min kjevle den ut og ha i paiform. Prikk i paien med gaffel og forstek ved ca 200 grader i ca 10 min. Taes ut og avkjøl.

Innholdet i paien

2 hvitløkfedd
1 mozarella
1 grønn paprika
1 rød paprika
1 gul paprika
1,5 dl melk
2 ss olivenolje
krydder
2 egg

Del først paprika i halve biter. Press hvitløk over oljen og smør parikaene med dette. Ha på bakebrett og stek ved 200 grader i ovene i ca 20 min eller til paprikaen begynner å bli svart.
Avkjøles litt og skjær i tynne strimler.
Riv mozarella på rivjern, vær forsiktig slik at ikke huden forsvinner(jeg snakker av erfaring) 
Legg paprika og mozarella lagvi i paien
Bland melk egg og krydder du vil ha i. Hell over paien.
Stekes ved 200 grader i ca 20 min. 
Servere gjerne med en salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar