Sider

torsdag 10. januar 2013

Fiskepinner

Jeg er så heldig å ha to jenter som er veldig glad i fisk. Det meste av fisk glir ned og som unger flest er de ekstra glad i feks fiskepinner.
Det er bare det at de fleste fiskepinner enten de er fra Findus eller coop eller hvilken produsent de har, det er som oftest minst fisk og mest annet, og slett ikke gode synes jeg.
Men for en tid siden hadde Erling Sundal, mere kjent som Rema kokken, oppskrift på hjemmelagde fiskepinner.
Aha tenkte 50 talls husmoren i meg, dette skal jeg prøve, hjemmelaget er bra dessuten er det 100 prosent fisk i den.
Her er hvertfall fiskepinner blitt en hit og jeg lager alltid stor porsjon, da har jeg noe å putte i fryseren.

Du trenger fisk hvit eller rosa, ta det du liker eller har. Rema sin oppskrift sier torskefilet(og det bruker oftest jeg eller laksefilet) nå sist brukte jeg torsk i blokk å det ble fine i utseende og like god smak.

Slik ser de ut:





Del fisken i fiskepinnestørrelse
Ha tre boller klart
1 med mel, salt og pepper
1 med pisket egg
1 med griljermel


Før steking
Dypp fisken først i mel, deretter egg tilslutt egg. Stekes i panna

Ved siden av fisken hadde jeg hjemmelaget aioli

Oppskriften på den fant jeg i matbladet Tara
Sitron og chiliaioli

Bland 2 eggeplommer, 1 ts dijonsennep og 3 ts eddik i en skål. Visp ned noen dråper olje(jeg brukte matolje) Fortsett å vispe 2,5 dl olje i. Først dråpe for dråpe deretter når det tykner, kan du helle i tynn stråle.Da gikk jeg over til å bruke stavmikseren.
Tilsett 3 ts presset sitronsaft og litt chili saus. Blandsammen og godt ved siden av fisken.

Potetetene delte jeg i to la i ildfast form hadde olje og salt over å lot stå i ovnen ved 220 grader til de ble møre.
Inspirert av bloggeren Susanne Kaluza bakte jeg rødbeter i ovnen og ville bruke de til noe. Denne gangen rev jeg gulrøtter på rivjern og brukte ostehøvel på rødbetene og blandet sammen.

Rødbet og gulrotsalat med litt Fetaost


 God apetitt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar