Sider

torsdag 13. mars 2014

Reservasjonsretten og høringssvar til regjeringen

Jeg er ikke den som føler meg bekvem å snakke veldig åpent om aborter og politisk ståsted, MEN jeg kjenner jeg blir veldig engasjert av reservasjonsretten, og debatten rundt dette.
Ja jeg er kristen, men jeg mener en kvinne/jente/dame selv har retten til å bestemme om hun ønsker abort eller ikke. Det er ikke opp til den enkelte lege å bestemme om han/hun ønsker å henvise videre.
Jeg ble lettere sjokkert da jeg på nyhetene så  innslag fra Sørlandet sykehus. Der er det såpass mange leger som har reservert seg mot å utføre en abort at planlagte aborter må settes opp på bestemte dager for å være sikre at man har leger som kan utføre det.
Legeyrket har mange muligheter, når man er mot abort og henvisninger til abort, ja da burde vel ikke gynavd og kvinneklinikken være stedet du søker først.
Man vet at man som fastlege vil kunne få inn pasienter som ønsker en abort, da må du kunne henvise videre. Om ikke bør man heller ikke inngå en fastlege avtale eller man bør li en annen type lege.
Det er ikke opp til legen å bestemme hva som er best for kvinnen. Dette burde legen tenkt på før man tok utdannelsen sin og søkte jobber.
De aller fleste har gått mange runder før man velger å ta en abort, da bør ikke en lege stille spørsmål ved denne avgjørelsen. Hadde min lege nektet meg ett slikt valg å sendt meg videre ville tillitten til legen fått en knekk å jeg ville seriøst vurdert en annen lege.
Takk til Susanne som står på for oss alle.

Høyre gikk til valg på at man skulle få fjernet denne retten, politikere elsker å lyve. På grunn av samrbeid mått man endre bare bittelitt..... Høyre som i andre etiske saker fristiller sine representanter nekter de å gjøre det i denne saken......
Takket være Susanne Kaluza har det virkelig blitt fokus på denne saken. Reservasjonsretten er sendt til høring og det er slik at sammen kan vi være sterke. Alle kan sende inn høringssvar, for første gang har jeg blitt bitt av basillen å latt meg rive med. Jeg har sendt høringssvar til regjeringen. På bloggen til Susanne ligger ett forslag ute. Jeg kopierte dette å sendte, send høringssvar dere også......
I innlegget til Susanne, som hun HER skriver hun om akkurat det samme og legger ut sitt forslag. Les innlegget hennes, å send gjerne ditt svar du også.

Tusen takk til Høyre som velger å sette kvinners rettigheter langt tilbake i tid, og takk for brutte løfter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar