Sider

tirsdag 4. mars 2014

I Wesleys fotspor i London


Jeg har tidligere skrevet jeg er kristen. Jeg tok ett standpunkt for flere år siden å gikk ut av statskirken sammen med mamma, vi meldts oss inn i Metodistkirken i Norge.

Da vi var i London hadde jeg på forhånd funnet ut om Metodistmuseum, Wesleys house og Wesley Chapel.
Lite visste jeg vel egentlig om hvor stort metodismen og Wesley er/var i London.
Ganske tilfeldig skulle vi komme over mange ting oh bygg som var spor av metodismen. På metodistmuseet fant jeg sågar en egen brosjyre som het Walking in Weslesys steps......

Gjennom bildene nå vil jeg guide dere rundt i Metodist spor på vår vei i London.

Det første jeg fant omtrent, vi hadde gått av undergrunn på Kings cross og på vei til hotellet. Der var hotellets nærmeste nabo. Artig opplevelse


Dag 2 skulle vi til Westminister, å der rett bak Westminister så vi dette store monumentale bygget. The Metodist Central Hall. Bygget stod ferdig i 1911 og er i dag konferanse senter. Det er plass til 2500,- inne i selve kirkerommet. Det var voldsomt å se noe slikt, dette er jeg liksom endel av.

Det nærmet seg lunsjtid og i Metodist Central Hall hadde de Wesleys Cafe. Selvsagt skulle lunsjen spises her. 
 Til alle som er i London kan jeg anbefale denne kafeen. Den er åpen for alle. I kjelleren på Metodist Central Hall ligger den. I store lyse kantinelignende lokaler, men med en lun og rolig atmosfære. Prisen var rimelig. Vi valgte dagens rett, en slags nudler med wok. To porsjoner med to kullsyrevann kom på 130 norske kroner til sammen.

Mitt hovedmål fant vi ikke tilfeldig. Rett utenfor den store turistkjernen ligger Wesley House og Wesley Chapel. Vi ble tatt i mot av Wesley selv.

Wesleys Chapel også kjent som Cathedral of World Methodism. Jeg vil gå så langt å si at dette er for metodister hva Peterskriken er for katolikker. Kirken ble bygd i 1778 og designet av George Dance the younger. Hele stedet kan man også besøke på nettet. Ta en titt HER
Vegg i vegg med kirken ligger Wesleys house. Her er det innredet slik det kan ha vært når Wesley bodde der, samt noen av Wesley sine ting er der fortsatt. Spennede æ en utrolig flott guide som boblet av kunnskap. I underetasjen i kirken er metodist museet.
Bak kirken er det en liten kirkegård, rettelse ganske stor var ett par tusen som lå gravlagt i grunnen der. Men for oss, eller meg var det denne som trakk. Wesleys grav. Det å stå der, ha en stille stund gav mange følelser. Såpass masse at da vi satt inne i kirken etterpå, da kom det noen tårer.

Etter Victoria and Albert Museum kom jeg tilfeldig over denne karen jeg syntes jeg d.ro kjensel på. Mr John Wesley.... På kirkegården til St. Pauls Cathedral. Mer om stauten kan dere lese om HER

Selv på V&A fant jeg spor etter Metodistene. I ett monter stod dette nattverd settet. Her var det bilder og tekst og andre ting om Wesley/metodistene. Gjenstandene var utlånt fra Methodistmuseum.
 Her hjemme er ikke metodismen så veldig stor. I 2005 var antallet medlemmer ca 13 000, dette tallet har økt noe.
Metodistkirken i Norge er medlem av the United Methodist Church. Det finnes også en rekke andre metodistiske kirkesamfunn. De aller fleste av dem er medlemmer av World.
På verdensbasis er det over 75 millioner medlemmer.

 






2 kommentarer: