Sider

lørdag 23. april 2011

Tur til Ikea

Ole Paus synger: " I en sofa fra Ikea....." og det var vel omtrent der vi burde vært.... i en sofa til slutt.....
Veien til bergen gikk ganske bra, uten barn som var hos Nancy og Johannes, vi brukte litt over 4 timer. Egentlig burde det gått på vel 3.5-4 timer hadde det ikke vært for våre to søte små i bagasjen. Først i Førde hadde vi en teknisk hvil, bilen trengte litt drivstoff og vi trengte litt kaffe i våre Statoil kopper må vite. Da vi begynte på veien oppover mot Bringeland(flyplassen i Førde for de som ikke vet det) sa vi at neste stopp gutta blir på ferjeleie. Men gutta ville det anderledes, ikke lange stunden etter måtte. Balder minstemann ut  å gjøre sitt, å da måtte selvfølgelig også Nuffen det samme. Dermed gikk det raskt 15 minutter og alle ble stablet i bilen igjen, idet vi skal kjøre ut fra plassen hører vi ikke gode lyder fra bagasjen, da er det  Nuffen eldstemann som tømmer magen, og vi må rygge tilbake og vaske bilen. Nye 15 minutter. MEN så trengte vi ikke stoppe før i Lavik. Først på Statoil å ny kaffe og deretter fergeleie.
Vi ankom Bergen i sol og god varme. Bilen ble parkert nedfor festningen og vi ruslet litt inn mot sentrum, fant oss en restaurant og kunne spise middag ved Bryggen, og vi kunne site UTE. For denne kroppen gjorde det meget godt.
Klokka 18.00 befant vi oss på Åsane og Ikea. Vi trodde vi hadde ett ferdig planlagt kjøkken men ilag med antagelig hele resten av Vestlandet skulle vi kjøpe kjøkken denne dagen....  Tilslutt var vi så feridg vi kunne og skulle vente på en som skulle gi oss ett anbud, etter 45 minutter kom han, da var klokka blitt 20.55. Vi begynte å kikke litt rundt på andre ting vi trengte og ventet på telefon fra anbudsmannen. Telefonen kom ikke så 21.50 gikk vi opp til kjøkken avdelingen igjen hvor vi satte oss å ventet, 22.05 ble mannen ferdig og 22.10 hadde vi fått alt vi trengte. Ikea på Åsane stenger 22.00, så vi var vel de aller siste på vei ut denne kvelden.
Gutta i baksetet ble luftet, vi fant nok en gang ikke bare en men to Statoil for å fylle koppene våre. 23.30 befant vi oss på Flesland(flyplassen i Bergen) for å hente Eva og Årstein som vi skulle sove hos.
Endelig etter en stund kunne vi sjekke inn på Nesttun og etter enda en stund fant vi senga. Det ble en god frokost før jeg befant meg i himmelrike hos Hobbykroken i Bergen. Endelig kunne vi kl 12.00 sjekke inn på Ikea. Idag skulle det gå kjeapt. Vi skulle bare endre benkeplate(det var ikke aktuelt med ei plate til 20 000) og ett skap vi skulle endre på. Det tokk ei stund og så skulle vi plukke ut alt vi trengte på selve varehuset. Vi ble enige om å ta alt kjøkkenting først så kunne vi ta nytt arbeidsbord og bokhyller helt til slutt(godt vi gjorde det) det ble både middag og kaffe på varehuset før vi fikk betalt alt sammen. Nå skulle vi bare hente resten.... på lageret ett par kilometer unna.....
Hengeren var lastet godt

Ett sted som var dårlig eller ikke skiltet i det hele tatt så vi kjørte jo feil. Nå begynte derimot moro for min kjære..... plukke ut alle kjøkkendelene..... Jippi jippi.... vi vet hvorfor Ikea er så billig. Du gjør egentlig all jobben selv. Etter omtrent to timer og 7 traller senere kunne vi laste bilen. Vi lastet og lastet hengeren, vi lastet på taket,

vi lastet i bilen, og tilslutt var vi så lastet at ett lommetørkle ville ikke fått plass. Vi var klare til å dra fra Ikea 17.30....

Turen hjem tok enda lengre tid med overlastet bil måtte vi kjøre aktsamt..... 22.15 kunne vi sjekke inn hjemme og 22.30 var bilen tømt......