Sider

mandag 30. januar 2017

Donald Trump? Kritisk eller ei? Ta han på sak og ikke utseende

Det er ikke så ofte jeg skriver samfunnsengasjerte innlegg, men nå føler jeg at jeg må.....
Føler jeg må få ut litt frustrasjon.....

Kritiser gjerne, men gjør det på sak

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke akkurat håpet på Donald Trump som president i USA, jeg er heller ikke superfan av det han hittil har gjort eller hans planer for USA....
Det er ikke derfor jeg skriver dette innlegget..... for å skape en politisk debatt, de er jeg nemlig ganske lei av.....

Hva vil jeg da?
Jeg vil at vi voksne skal gå litt i tenkeboksen og se hva hva vi driver med.....
På mine døtres skole har de PALS, et anti mobbeprogram, slike program er vanlig på norske skoler, bare med ulike navn rundtomkring.

Vi har en statsminister som har gått ut som flere før seg og uttalt de vil stoppe mobbing.
Det sitter mange som er blitt mobbet rundtomkring og mange som mobber......

Vær en god venn 

Når vi er på foreldremøter blir vi oppfordret til å være gode voksne, barna lærer sine holdninger hjemmefra, det er jeg helt enig i.

Holdninger de tar med seg i sin hverdag...... Og her kommer President Trump inn i bildet....overalt på nettet blir han latterliggjort, ja jeg har selv gjort det, håret hans måten han ter seg på, hva han evt sier til kona si, hvordan hun ser ut, hennes reaksjoner på ting.....
Helt til jeg på nytt leste barna lærer sine holdninger hjemmefra..... Da ble jeg litt klar over hva jeg hadde vært med å gjøre..... jo mobbe....


Just for fun

Men mannen har selv bedt om det, han er jo en offentlig person..... Ja offentlig, men selv om man er offentlig person har man ikke bedt om å bli mobbet?
Kona hans har ikke bedt om det, barna hans har ikke bedt om det, sikkert ikke veldig gøy for en 10 åring å se sin far latterliggjort og mor mistenkeliggjort.....

Akkurat det samme ser vi hjemme, Solberg og Grande får høre om vekta si, Hareide at han må jo egentlig være homofil med det utseende, Sandberg fordi han kan man jo ikke ta på alvor siden han visstnok var full engang på talestolen, Listhaug med sitt sleske smil og det korset hun bærerer, Sophie Elise pga leppene og utseende sitt, ja slik kan vi fortsette i det uendelige.
Kritiser gjerne andre, men gjør det på sak og ikke på utseende, du er sikkert ikke perfekt selv,jeg er det hvertfall ikke.

For kun kort tid siden ble det delt flere bilder av ukjente på facebook, bare pga utseende( ofte pga sykdom), disse ble latterliggjort og mobbet på nettet, noen ba de stoppe og tenke seg om, før de selv delte bilder som gikk utover Herr Trump.

Lær barna gode holdninger hjemme, snakk gjerne politikk, kritiser på sak og ikke utseende.
Vær ett godt forbilde og ikke snakk nedsettende om andre, ikke del bilder som går på utseende..... Vær en god voksen og lær bort gode, sunne holdninger



Vær en god voksen for barn












2 kommentarer:

  1. Kunne ikke sagt det bedre selv! Som voksne har vi et stort ansvar hver dag. Er så møkka lei av alle de såkalte "morsommhetene" som skal være underholdning på TV. Ikke lett å oppdra neste generasjon midt oppi alt dette. Men lykke til!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Godt sagt!
    Mobbing er ikke ok - noensinne.
    Her i hus synes vi at det å være annerledes, er litt kult.
    -Og vi er alle annerledes ;)
    God helg til deg og dine :)

    SvarSlett