Sider

mandag 30. mars 2015

Vingen lua er født

I Bremanger har vi flotte kulturminner ett av disse ligger ved Vingepollen i Frøysjøen, her finner vi Norges nest største helleristningsfelt, med godt over 2000 tegninger.
Man antar at feltet er fra 5000-4000 år.fkr.
Området er fredet og regulert for besøkende, man trenger særskilt løyve for å gå i land, men turistinformasjon i kommunen arrangerer guidet turer i sommersesongen.




Lett baggy lue i damestr
Bremanger kommune er en hjorterik kommune og har tydeligvis vært det i lang tid, da hjort er ett av dyra som går igjen i mange av tegningene.


Da jeg designet min første egne lue, brukte jeg Hornelen som eksempel, denne gangen var tiden inne for å lage Vingen lue.
Mønsteret ble laget og garnet handlet jeg hos Joruns Garn , hun sendte garnet raskt og med en liten vareprøve fra Forever living.
Det falt meg ganske naturlig å bruke en hjort på lua, hjorten er laget rød, da man har malt opp flere helleristninger med rødt.
Det grå markerer fjellet som helleristningene er gjort i.


Helleristninger i Vingen. Bildet er fra Nrk Sogn og Fjordane

Jeg hekler gjerne flere Vingen luer i mange størrelser. Selv om jeg på denne første lua har brukt grått og rødt, lager jeg gjerne i andre farger også.
Ta kontakt om du ønsker ei lue med Vingen motiv.













1 kommentar:

  1. Der har du nok ei fin lue med lokal tilknytning! Gratulerer!

    Riktig god påske fra Ingunn

    SvarSlett