Sider

mandag 16. februar 2015

Hva er Fastelaven mamma?

I går var det fastelavensøndag, vi hadde på forhånd kjøpt fastelavenris, bolledeigen var klar til å trilles og stekes.

Jeg sitter ved frokost bordet og aner fred og ingen fare, dagens mytekalender er lest, barna er mette, da kommer det.
Da slår vitebegjærligheten til husetes søte små meg rett ned i bakken.
Mamma, hvorfor fierier vi fastelaven, hva er det, hvorfor skal vi ha boller med krem?
Jeg svelger dypt, samler sammen haken, dytter den på plass å stotrer.....litt....på tide å hente seg inn, redde min ære og glatte over alt sammen.....
Eh..... kanskje vi bare skal rydde av bordet nå, jeg må brette sammen klær, henge de ut....
Nok en gang får jeg ett kraftig slag midt i fleisen av de søte små....
Vet du ikke mamma?
eh....nei..... bruk google da....



Til lunsjen visste jeg svaret

Fastelaven betyr egentlig kvelden før fasten, den begynte onsdag i 7. uke før påske og varte til påskaften, søndag og mandag spiste man fet kost og tirsdag hvit mat som leke og mel mat, dette ble på ett tidspunkt til boller med krem.


Fastelaven vil alltid falle på 49 dager før påske, ikke medregent søndager, man har i vår tid mikset sammen hedenske skikker, romersk katolske skikker og nyere skikker.
Det er ofte karneval forbundet med faste.

Fastelavensriset stammer fra en hedens skikk knyttet til vårfesten, Kvinner, dyr og trær skulle vekkes til fruktbarhet ved slag av livskvisten, derfor ble fastelavnsriset opprinnelig bare brukt på unge, gifte kvinner som ennå ikke hadde fått barn. Ved ploggangen skulle jorden vekkes til fornyet liv;

 Nå vet jeg svaret og kunne opplyse mine søte små om hva fastelaven er og hvorfor vi markerer det

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar