torsdag 15. januar 2015

"Miss Sunshine" ødela ett koselig kafebesøk med elendig kundeservice

Denne vinteren har det falt seg slik at vi har avtaler i Førde på de dagene det er verst vær og ille kjøreforhold, snart er ørene mine helt borte på grunn av slitasje.
En slitasje som kommer av gnisniner mellom øreflipp og skuldre.
Vi kom oss da inn til Førde igår også. Etter at avtalen var unnagjort måtte vi ha litt lunsj, denne gangen falt valget på kafeen på Coop Extra, greit med parkering og grei mat, ikke nødvendigvis superbillig, men helt greit for 2 voksne og ett barn.
Vi bestillte to salatbar og en kylling uten salat, det er slik at mine barn tror de er døden nær om de får i seg grøntfor.....
Vi handlet med ei søt og blid dame og da hun tok bestilling måtte hun bare spørre de andre om noe, senre skjønte jeg hun spurte om det var samme pris uten salat som med salat.
Det var nå det skulle skje noe som endret mitt syn på kaffen og som satte en dårlig stemning på måltidet.
Coop Extra i Førde har også en kafe med utrivelig betjening( bildet er funnet på nett hos Nrk)

På jobb var også den "blideste" damen ever..... Om hun kunne smile er jeg litt usikker på.... og om hun smiler er det ikke mange ganger i året.
Jeg forsynte meg med salat, hun stod sammen med to andre med ryggen mot meg. Miss Sunshine drakk kaffe og kuttet salat å spydde ut edder og galle om disse håløse kundene som ikke bare kunne bestille menyen.
Hvorfor måtte de bestille uten salat, var ikke hennes problem at de ikke likte alt som fulgte med, trodde forresten kundene at det ble billigere, skulle de liksom være nødt til veie salaten kanskje å ta betalt deretter?


Miss Sunshine har funnet rett jobb som serviceinnstilt kafemedarbeider..... NOT

Nei de fikk bestille hele menyen eller gå ett annet sted.
Miss Sunshine bjeffet, drakk kaffe og jobbet med maten, de andre nikket og stakk inn ett ja og nei.
Hva om det kom noen å kjøpte kaffe å sa nei jeg skal ikke betale så mye, jeg tok bare en halv kopp... bjeffet hun videre.
Jeg skjønte nå at den søte damen på opplæring hadde spurt om pris. Vi ba IKKE om annen pris, om jeg bestiller en meny, og ber de ta bort noe ber jeg IKKE om pris reduksjon.
De visste jeg stod der å tok til meg mat, de visste ikke at jeg var denne håpløse uten salat kunden.

Jeg har selv jobbet i kafe og hatt håpløse kunder, MEN man prater ikke om kunder mens man står i "åpent" terreng, må man lire tor seg edder og galle, ja da går man hvertfall INN på kjøkkenet, OG lukker døra.
IKKE drikker man kaffe heller, mens man lager mat som skal serveres andre, forventa bare at hun skulle ta seg en røyk også.
Alle som driver kafe, og nå tenker jeg særlig på de som driver kafeen på Coop Extra i Førde, her trenger dere å jobbe med kundebehandling, renslighet og oppførsel.
Punkt 1: Fortell deres ansatta at man IKKE prater om kunder mens du er ute i området, må man prate om kunder gjør det inne på kjøkkenet.
Punkt 2: SMIL
Punkt 3: Ikke drikk kaffe MENS du lager istand maten.
Punkt 4: Ber kunden om mat å ber om å ikke utelate tilbehør, IKKE ta for gitt at vi vil betale mindre. SMIL og si det skal vi ordne.
Punkt 5: Kunder forventer normal folkeskikk av de ansatte, og kunden har alltid rett( selv om de ikke har det)

Jeg vet helt sikkert at jeg vil tenke meg om både to og tre ganger før jeg i det hele tatt vil vurdere å besøke kafeen på Coop Extra i Førde flere ganger. Det hjelper lite at dere har "filmrom" til barna når man som kunde føler seg nedverdiget, dårlig behandlet og år assosiasjoner til Øystein Sunde sin sang vi har folk til slikt....
Jobben er bra den, hadde det ikke vært for alle kundene.

Nei, Coop Extra, skjerp dere, ta en runde med de ansatte i kafeen deres, dette var slett behandling.
Jeg tar mat og kaffe ett annet sted heretter, dermed vil annen handel også skje ett annet sted.





2 kommentarer:

  1. Uff da dette var ikkje bra nei!
    Håper du sa i fra til ho!? Maten smakte vel ikkje så godt mer etter det.

    nancy

    SvarSlett
  2. Tror jeg hadde gått bort til damen og fortalt at takk for den hyggelige omtalen av meg og min familie. Kan jeg få snakke med sjefen din sånn at h*n får vite 1. hvordan du arbeider uhygienisk og ikke i henhold til reglene til mattilsynet
    2. at du omtaler kundene ute i lokalet sånn at kundene og den det gjelder overhører din edder og galle og totale mangel på folkeskikk og kundebehandling i ett serviceyrke.
    3. anbefale din overordnede til å sette deg ned til å skrubbe gulvene med tannbørste sånn at du får en jobb du passer til, siden du tydeligvis har havnet på feil hylle her i livet.
    Må bare si at jeg hadde med andre ord ikke stått der å overhørt dette uten å sette mennesket på plass fullstendig.
    Håper dette var siste gang du opplevde.

    SvarSlett