Sider

fredag 21. september 2012

Rosa rundstykker

Jeg har to menn i mitt liv. Espen selvfølgelig og min store helt og forbilde Morten Schakenda.

Jeg har lagt min elsk på denne mannens bakebøker og oppskrifter.
Denne gangen er det Schakendas bakeskole som måtte til pers.



Det skulle bakes rundstykker.

900 gram hvetemel
100 gram sammalt hvete
6dl vann
0,5 dl melk
15 gram salt
10 gram fersk gjær

Jeg hadde alt untatt salt og gjær i bakebollen, lot dette kjøre 2 min i kenwood major som bor hos oss. Deretter lot jeg deigen hvile i ca 30 min før jeg hadde i salt og gjær. Dette gikk på sakte fart i ca 30 min, før jeg tok 2 min hurtig.
For å få en snert på nisterundstykkene hadde jeg i ei flaske med rød konditor farge og vips ble de rosa.
Deigen lot jeg heve til dobbel størrelse før Signemora fikk bake de ut, før neste heving.

Ett annet godt kjøp jeg har gjort er å kjøpe pizzastein fra Ingrid. Denne ble lagt i ovnen, ovnen ble satt på 175 grader. Når ovnen ble varm la jeg rundstykkene rett på steinplata og lot rundstykkene steke i ca 20 min.
Dermed ble det ferske rosa rundstykker til kvelds og rosa rundstykker i nista neste dag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar