Sider

fredag 29. august 2014

Ut på jakt

Ut på jakt ja, ikke slik med skytevåpen å greier, er er det enda såvidt det er , litt tid igjen før den jakta starter.
Høsten er over oss og jakta nærmer seg. Flotte farger er det hvertfall
Da vi flyttet hit til villevesten for 7 år siden var jeg stadig på jakt etter lomper, skikkelige potetlomper, aller helst fra Aulie, men selv om man er optimist er det grenser for hvor optimist man er.
Det skulle snart vise seg at lomper var noe man måtte lete forgjeves etter å hver tur til østlandet resulterte i ny lompeforsyning, status nå etter 7 år er at lomper får man overalt, ja coop her i bygda har også, ingen har ferske, de har vært frosne men det er lomper.
Selv om det ikke er ferske fra Aulie, så er det lomper å ikke noe er som pølse i lompe, eller pølse i brød med lompe over da, med en god øl ved siden av.

Skikkelige lomper. Bildet er fra hjemmesiden til Aulie lompebakeri


Jakten slutter jo ikke der, til pølser trengs det skikkelig øl( finnes her også men det er mikrobryggeri) skikkelig øl er ikke fra Hansa, eller Rignes. Nei skikkelig øl er fra Norges eldste bryggeri, Aass bryggeri, Drammens stolthet.
Utstyrt med pølser og lompe i handleposen startet jakten på skikkelig øl..... Neida, det var lettere sagt enn gjort, i Førde fikk man på denne tiden ikke øl i butikk, man måtte på ølutsalet.
Endelig en gang passet det seg slik at vi rakk ølutsalet i åpningstiden, å der innerst inne i en krok stod det to enslige sommerøl fra Aass.
Nå har jeg egentlig aldri vært så glad i sommerøl, men samma det Aass er Aass.... Neste gang ja se det, da hadde de Bayer fra Aass, lykken står den kjekke bi. Da fikk åølser være pølser å man gikk for en god biff med bayer til middag.
Nå er ølutsalet stengt og sannelig, på Eurospar og Spar både i Førde og Florø selger de nå Bayer. Ja ikke bare Bayer, men i Florø på Eurospar kan de skilte med Bayer, fatøl og pilsner fra verdas beste bryggeri.....

Gårsdagens fangst på jakt, både bayer og fatøl fra Aass bryggeri
Men hvor lenge var Adam uti paradis? Tror jeg må ha noen innebygde jaktinstinkter. Det er alltids noe jeg må ha som de ikke har her, når jeg finner det jeg leter etter er det stadig noe nytt man trenger.....
Her om dagen fikk jeg lyst på en barndomsrett, fylt kålhode med sursøt saus..... Kle kjelen med kål, fyll på med medisterfarse, dekk med kål å fyll på vann.
Når jeg i tillegg leste at Eurospar hadde tilbud på medisterfarse var det sannelig godt jeg skulle til Florø å handle.
Lette å lette, for det skal sies at jeg har ikke sett medisterfarse her før...... Henvendte meg i ferskvaredisken og førstemann, medihvasadu.... Nytt damemenneske kom til, eh..... medisterfarse, nei tror vi før på tirsdag kanskje..... Ny dame, kunne si nei ikke sikkert de fikk på tirsdag de fikk medisterdeig..... vi spiser ikke slikt her, men vi får før jul....

Nå er jeg på intens og desperat jakt etter medisterfarse. Bildet er hentet fra Brødrene Ringstad

Før jul..... var NÅ jeg ville ha en smak av barndommen, ikke til jul..... Men ingen har medisterfarse.....jakturoen rammer meg, lammelse, ikke farse....men øl hadde de..... å lomper.....
Neste tur på østlandet skal det handles medisterfarse, og jeg skal ringe butikkene her å spørre om jeg kan bestille en 5 kilos bakk med medisterfarse og hva det koster.....
Jaja..... bedre lykke neste gang på jakt.....

Må innrømme at jeg gjerne kjøper Aulie lomper og Aass produkter med meg hjem.....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar