Sider

fredag 22. august 2014

Min lille velduftende dille

Vi har alle våre diller, ting vi samler på, ting vi bare MÅ ha. Noe som bare må kjøpes med fra turer.

Jeg kjenner folk som samler på figurer, elefanter, katter, pingviner.
Jeg kjenner folk som samler på magneter, fingerbøll, steiner, servietter, ølbrikker..... jepp det er så mye man kan samle på, eller kjøpe med seg.

Nå skulle jeg gjerne sagt at jeg har ikke slike diller, jeg er nemlig ganske så perfekt, men det ville jo være å lyve, å jeg vil ikke sitte her med verdens største Pinocchio nese....
Jeg må jo da innrømme, jeg har mine diller.....

Når jeg er i utlandet handler jeg alltid med meg EN avis. Ikke fordi jeg forstår HVA som står, men det er stilig å pakke inn gaver i ulikt avispapir( heldigvis har jeg Kinatur på planen snart for det er snart tomt)

Det andre jeg er opptatt av er såper, når jeg er på tur handler jeg alltid minst en håndsåpe. Utland eller innland, ser jeg ett såpestykke jeg liker bare MÅ jeg handle det. Korte eller lange turer, jeg er hekta.
Når vi er i Kalvåg(den gang da hver gang når, jepp hver gang) må jeg innom Holmen atlier å se på såper, nei det var feil ordvalg, jeg ser ikke jeg handler ett såpestykke hver gang.....

Min samling såpe slik den er nå. Her er fra Italia, Kalvåg, Tautra, Armenia, Danmark, Drammen. Med geitemelk, lavendel,oliven,kaffe,sjokolade,bjørk

På ferie i utlandet handler jeg såper, og de kan gjerne handles i vanlig butikk bare lukten ser spennende ut.
Kan såpen sees på å den har ett stilig utseende er jeg ikke i tvil, da ser jeg sjelden på pris. Jeg har såper i alle prisklasser fra Søstrene Grene hvor såpa koster 4,80 til de dyreste rundt hundrelappen.

Med mange såper er jeg også stadig på jakt etter artige såpeskåler, denne er i bruk hver dag.
Mange såper er spesielle, jeg har såpe laget ved Tautra klosteret, hvor hvert såpestykke blir utstyrt med egen bønn for den som bruker den, jeg har geitemelk såpe for sensitiv hud, såpe med tyttebær, oliven, mandel, rose, sjokolade,mynte, honning.....
Men hva gjør jeg med dette? De med fingerbøll setter de i ei hylle, figurer blir vist frem på en eller annen måte, servietter blir sortert og notert, magneter henges opp, postkort satt i album, men såper hva gjør jeg med ?


I dusjen akkurat nå er det såpe fra Kroatia med innstøpte aloevera blader.
Hva gjør du med ett såpestykke? Jeg bruker alle såpestykkene, ja ikke samtidig da... Ett i dusjen og ett på vasken. Hele familien drar nytte av mors såpeglede.

Det er sjelden stort lager jeg har men noen blir det jo, men her kjøpes det ikke lano eller dr. greve, av såpestykker finner mor frem fra sitt lager.
På vasken er det sjokoladesåpe fra Verona. På den stiligste såpekoppen jeg har.
Nå som jeg har blottstillt sjelen min med min mani og dille, skulle du lure på hva du kan kjøpe til meg? Ett såpestykke litt utenom det vanlige er knall.
Eller gjør som min kjære gjorde sist han var på tur, kun håndbagasje og begrenset plass, men fruen ønsket jo en gave fra Armenia, han tok med seg såpen fra hotellet, en såpe med massasjeknotter.....



Dette er den søteste jeg har. En bitteliten såpe som eldstefrøkna kjøpte med fra Garda. Søt og nydelig, og denne vet jeg ikke om jeg har hjerte til å bruke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar