Sider

torsdag 15. oktober 2009

Reisebrev fra Italien

Gutta på tur

Den 4. oktober 2009 var vi en stor gjeng som skulle møtes på hovedflyplassen i Norge. Oslo lufthavn Gardemoen.
Klokka var så vidt blitt veldig tidlig da vi var en spent flokk på 27 stykker som gned søvnen ut av øya og svelget siste biten av skiva da vi møttes. Innsjekkinga gikk veldig bra, men ikke spør Siv, de tiok nemlig yoghurten hennes, flytende væske er ganske skumle saker, men hun fikk beholde plastskjea da....
Det ble ett stort sjokk for våte vestlendinger å komme ut av flyet på Leonardo Da Vinci flyplassien i byen Fiumicino. Fra regn, regn, regn og mere regn undret vi oss på hva denne runde store gule saken på himmelen var og hva var det med himmelen? Den hadde så merkelig farge.... Den var ikke grå, men blå... Var dette rett da? Og varmen som slo i mot oss... Ja vi var nok klare for sol og varme alle sammen.
Espen var en utmerket reiseleder og fikk raskt tak i drosjer som fraktet oss til Hotel Canova og adressen visste alle: VIA URBANA 10. Flere skulle merke at det var godt å kunne den.
For de fleste var det første gang i Roma og å møte Roma med bilkjøring er en attraksjon i seg selv. Hold fast og kjør i vei. Her går det nemlig unna. Og for oss fra Svelgen som kjører i kø om vi er 7 biler, ja da var dette noe for seg selv.... Og når sjåføren i tillegg er opptatt av å vedde og kan alle norske fotball lag i de to øverste divisjonene og ville pumpe reiseledren for opplysninger.... Da er det artig gitt.
Vel fremme på hotellet var ikke rommene klare så vi satte fra oss bagsje og fant oss ulike spisestder og i denne varmen vi hadde var de fleste kalre for å prøve den beryktede italienske vinen....
Første ofisielle økt var å finne Santa Maria Maggiore, noe som var enkelt for vår erfarne reiseleder som har vært der noen ganger før.

Når man har Svelgen kapell eller Tangen kirke i Drammeni hodet så kan man lett bli satt ut av denne kirka som er enorm etter våre forhold. Maggiore er en av de fire store basilikaer i Roma og har selvfølgelig ett relikvie, de har nemlig jesu krybbe. Man kan tro det eller ei, men katolikkene tror det, og da er det slik....

Men en krike var ikke nok denne dagen. Første store utfordring ventet den reiseglade gjengen frå Svelgen. Metro til San Giovannin, eller Lateran kirken om man vil kalle det det....
Metro på en søndag er grei skuring, spør alle om kontrasten til torsdag i morgen rushet....
Lateran kriken er også en av de store og har ett eget baptisteri, som kun blir brukt til dåp, og denne ettermiddagen var det til alt hell dåp.
I Roma er de fleste kriker åpne også under seremonier, bare man tar hensyn. Ingen ville ta metroen hjem til hotellet så vi tok bena fatt. Dette var en dag uten skritt teller men noen kilometre ble det nok på sten også denne dagen.
Dagen endte på takterassaen hvor hele gruppa ble mer kjent med hverandre over en liten flaske rødvin og vi kunne nyte varmen.

Den første hele dagen i Roma våknet vi atter til strålende vær og etter frokost møtte alle friske og opplagte klare for å traske rundt i den evige stads gater.
Første offisielle stopp var ved Piazza Barberin og Fontane di Tritone,

en av Barberini sine mange verk.. Det ble tid til historie og bilder og beskuelse av trafikken før vi vandret til Cuppuciner ordenen sin kirke og gravkrypt. en ganske makaber turistattraksjon, de har nemlig samlet knokler fra ca 4000 munker og lagdet dette til utstilling i krypten sin. Utrolig flott, mensom sagt makabert.
På vei til Santa Maria Vittolie passerte vi en strengt bevoktet amerikasnk ambassade. Men vi kom oss forbi og kunne se Bernini sin berømte Therasa statue. En ekstatisk Theresa statue som er blitt mye diskutert....

Vandringen fortsatte ned til Fontana di Trevi, hvor noen sikkert ble lurt av en gladiator. De vil ta bilde med deg og når det er gjort, da skal de ha penger. Vå så ett sted noen som ikke ville betale og da slettet gladiatoren bildet gitt....
Mange gjorde det man må ved trevi, kaste mynter for å komme tilbake til den evige stad.
Fra Trevi er det kort vei til det så meget kjente Phantehon. Det er stort....

Piazza Navona med sine kunst boder fikk besøk det samme gjorde også Campo di Fiori, Romas blomstermarked, som var stengt for dagen når vi kom, der var det berre søppelbiler.
Noen tok taxi til hotellet og noen av oss tok en utfordring og fikk trykket oss inn på en meget full bus, og Eidsvik ble noen kronere fattigere da de hadde hatt besøk i sekken mens vi ventet.
Det var felles middag rett ved hotellet og da maten kom ble det bare høyere og høyere steming. Dagen tok slutt etter 14506 skritt og 7 km.... Sol og 29 grader varmet en norsk sjel....

Tirsdag 6.10
Jeg våknet med hvertfall 17 stikk på bena og fant ett apotek rett etter froksot fikk da forklart meg og fikk noe å smøre på. Da alle møttes i "fåjjarn" vandret vi til Colloseum og Forum Romanum, og Espen snakket og snakket, og jeg knipset og knipset.

Det var masse å se og jeg tror vi alle hadde en topp dag. Espen og jeg bestillte hver vår øl til lunsj og da damen spurte om vi ville ha en stor eller liten så vi nok for oss de norske mål, så vi ba om en stor.... Haha....Jeg har lært, be aldri om noe stort uten å spørre om hva som er stort... Heldigvis satt Finn og Stein bak oss med hver sin lille øl, så jeg delte gladelig ut.
Som vanlig ble kvelden avsluttet på taktearrssen og stemingen blir bedre og bedre og vi hadde litt undervisning i Drammensord, "Fåjarn" og "kuppern". Og du har så rett Finn... Det heter Kuppern Johansen og ikke kuppelen Johansen....
Det var sol og 30 grader pluss og 1996 skritt og 7,98 km.....

Onsdag våknet vi...jepp til sol og i løpet av dagen viste stokken hvertfall 26 varme grader.
Formiddagen var fri så mange av oss hadde funnet veien til det lokale markedet hvor det ble handlet litt gaver.
Espen og jeg fant etterhvert en skobutikk og kjøpte hvert vårt rålekre par med håndsydde nummererte skinn sko.
Etter lunsj vandret vi til Termini, bak der skulle det komme en buss å hente oss, vi skulle nemlig ut til Tivoli og Villa D`Este.
Villaen er en nydelig parkanlegg med hvertfall hundre fontener eller mer og ett flott vann orgel, selv om mange ble skuffet da de trodde det skulle sprute vann opp, mens det bare er vannet som lager lyden. Det var deilig i parken, svalt og lkjølig og Espen var nok engang en glimrende guide.

Vi tok bussen til Ariccia hvor vi skulle spise og spisestedet er noe for seg. Bordet og benkene er av tre, på bordet legger de slaktepapir og maten blir servert på plastikk. Vi bestillte masse mat som ble satt frem, den blir veid på vei ut og på vei inn så man betaler kun for det man spiser. Etter mange flasker av den lokale vinen var stemininge på topp da damene reiste seg og fikk med hlee følget på 27 stykker til å synge Hanen stend på stabuurshella. Trenger vel ikke å si at de lokale kikka rart på gjengen..... Det hele toppet seg da Espen og Stein drakk seg nedover bordet på vei ut og vips var flere glass tomme og det var lite rester da gutta forlot lokalet.
Dagen endte med 12992 skritt og 5,19 km

Torsdag ble en tidlig start med frokost klokka 07.00. Skal si det gjorde seg med en kopp espresso for å våkne da....
Avmarsj fra hotellet var 08.00 sharp og vi skulle utfordre skjebnen med å ta metro i rushen... Til alt hell tror jeg alle fikk plass, men det er jo alltids plass til en til som bruker sterilan...
Vi skulle på gruppeomvisning i Vatikanet og det er kun fire turistgrupper som kommer inn i uka. Det er andre enkelte grupper men de ordner seg privat med en ansatt fra Vatikanstaten.
Vi ble utrtyrt med propper i øra og en flnk guide. Masse lekre hageanlegg, blomster fontener etc vi fikk til og med sett pavens helikopter palss. Men paven selv har ikke helikopter fant Espen ut han flyr nemlig i ett holykopter....
Fra hageanlegget gikk vi i følge guiden from paradise to hell... Og med alle de folka så skjønner jeg det gitt.... Vi fikk hvertfall sett det sixtinske kapell.... Dagen kunne avsluttes med godt og vel 8 km og en drøss med skritt nok engang.

Fredag bød på enda større utfordringer, metro til Piazza di Spagna....og der var det ikke plass selv om man brukte sterilan altså.... Vi kom på to ulike tog, men fant hverandre raskt. Og der er jommen varmt asså, nok en dag med sol og nærmere 30 grader nå også.... Vi gikk jo selvfølgelig opp trappa, kikket inn i Trinatekirken før vi tok en titt over Piazza del Popolo. Der var det en stor demonstrasjon for eller mot ett eller annet. Espen stod på en søyle og pekte og forklarte, da jeg ba han være litt forsiktig svarte han kjet" Det går så bra så. Det er langt ned" jepp... var akkurat det gitt...
VI gikk ned til Da Vinci museet et museum som er viet til Da Vinci sine maskiner. Et prøv og test museum som var artig.
Etter lunsj var det vandring langs de dyre handlegatene. Jeg hadde en tur inn i Disney store mens de andre fortsatte til Piazza di Colonna. På vei etter de andre gikk jeg forbi ett reisefølge av nonner og da hun ene satte fingrene i munnen og plystret og rpote taxi fikk jeg flash back til Sister Act.
Vandringen fortsatte til President palassaet og jommen må jeg si guiden hadde vært flink til å bestille underhildning. Han hadde fikset vaktskifte til oss (eller er det det som kalles flaks) Artig var det hvertfall.
Middagen hadde vi alle i Trastevere. Her møtte Espen, Gerd og jeg Flora og Franscesco og spiste middag med de.
Var ganske så sliten i bena da vi kunne notere 20112 skritt og rett over 8 km denne kvelden.

Lørdag våknet vi til regn lyn og torden men da gruppa skulle ut å gå var det stoppet og sola tittet frem. Jeg var igjen på hotellet med endel andre og Espen fikk skritt telleren og halve gruppa. De skulle se blandt annet sirkus maximus.
Jeg samlet "mine" og tok metro til Peterspalssen for å møte de andre der. Og nå snakker vi kirke nå.... Ganske stolt av meg selv som kom meg opp i "kuppern" helt til topps.... Var ødelagt etterpå, svett kvalm og tørst. Drakk en hel iste i en slurk. Men jeg klarte det.
Siste kveld i den evige stad ble avsluttet med felles middag og vi kunne notere 15tusen og noen skritt.....