Sider

onsdag 17. februar 2016

Fototur til Nordfjord kystfort

Det er ganske ofte jeg ser andre legger ut turbilder med fantastisk utsikt utover fjorder, innover fjellet, flotte bybilder .

Bunkersdører i jern med påmalte tegn minnet oss om Olsenbanden på sørlandet


Det er når disse bildene popper opp i feeden på facebook at jeg kjennner litt på misunnelsen, samtidig som jeg må innse, jeg bor ikke i en by...... jeg lider av ekstrem høydeskrekk, fibromyalgi og me.....så av diverse grunner er ikke topptur noe som står først på min ønskeliste, annet enn for å få slike flotte bilder.....

Men heldigvis har vi noen områder man ikke trenger være supertrent eller fjellgeit for å oppleve. Heldigvis....
For endel år siden var jeg på Tongane kystfort....eller var og var..... jeg kom bare til den første bygg grunnmuren, lite ante vel jeg da hvor stilig dette anlegget var.

Mannskapsmessa er stor og er godt synlig fra flere steder på øya

I helga som var klaffet mange ting, det var supert vær, ikke snø langs kysten, vindstille OG kroppen var for en gang skyld lagspiller..... Dermed hadde ikke den stakkars familien min store valget når mor ønsket seg ut på tur, med kamera på slep.
Skyteskå er perfekt å bruke som innramming på bilder


Sekken ble pakket, kakao, kaffe, engangsgrill(nyinnkjøpt for anledningen) vann på flaske, sjokolade og kringle og sitte underlag.
Sekken ble stor og fullpakket, og da er det godt å ha egen sherpa som bærer på alt nødvendig utstyr mens mor hadde egen liten sekk med nødvendig livsviktig utstyr. I sekken min lå kamera, zoomlinse, makroring, telefon og lommebok.
Barna bar sitt eget utstyr..... vannflaske og mobilen var limt fast i handa med propper i øra.
Sherpaen hadde vært her flere ganger før og ledet ekspedisjonen i rett retning.

Det gikk ikke fort, men vi kom frem, kamera ble funnet frem og ekspedisjonsmedlemmene var begeistret..... kamera fikk virkelig fylt opp minnebrikka.
Sherpaen vi hadde tatt med oss viste seg å sitte på mye historie kunnskap og det han ikke kunne leste vi på infor tavla.

kystfortet på Tongane er kjent under mange navn,Nordfjord kystfort, Rugsundøy fort, Tongane kystfort og MKB 9./504(det tyske navnet)
Som de aller fleste nok vet inntok tyskerne Norge i april 1940, høsten 1940 startet de bygging av kystfortet på Tongane. Kanonstillingene skulle stenge veien inn til Måløy og Nordfjord.
Såvidt jeg kan lese meg til var fortet i kamp en gang, under Måløyraidet 27.desember 1941.
 Hos fylkesarkivet i Sogn og Fjordane kan man lese:

Commando-angrepet på Måløy

Den 27. desember 1941 gjennomførte engelskmennene eit raid mot tyskarane i Måløy. Raidet var ein kombinert operasjon der både fly, marinefartøy og Commando-soldatar deltok. Heile landgangsstyrken var på 543 britiske Commando-soldatar og ein tropp på 33 mann frå det norske kompani Linge under leiing av kaptein Martin Linge. Styrken hadde som oppgåve å gå på land i og ved Måløy, nedkjempe den tyske styrken i Måløy-området, og øydelegge tyske installasjonar og norske fabrikkanlegg. Etter harde kampar trekte Commando-soldatane seg om ettermiddagen ut av Måløy, og styrken la kursen ut fjorden og tilbake til England. Denne aksjonen, kjend som Måløy-raidet, var einaste gongen tyske styrkar på kysten av Norge var i regulær kamp med britiske styrkar.

Batteriet i kamp

I grålysninga laurdag 27. desember 1941 gjekk den britiske flåtestyrken med sakte fart inn Vågsfjorden. Fremst gjekk kryssaren "Kenya", og lenger bak kom fire destroyerar og to troppetransportskip. Kryssaren var flaggskip, og la seg til på Vågsfjorden rett utfor Måløy. Medan landgangsbåtane fossa inn mot Måløy, bomba britiske fly batteriet på Tangane. Utover dagen var dei tre luftvernkanonane til batteriet jamnleg i aksjon mot nye flyangrep. Etter kvart får tyskarane også avfyrt nokre granatar med dei to gamle tsar-kanonane. På avstandar på mellom 7.700 meter og 8.200 meter skyt batteriet utover dagen mot kryssaren "Kenya", men på grunn av tekniske problem med dei gamle kanonane, klarer batteriet berre å avfyre totalt 35 granatar mot kryssaren. Ein granat treffer "Kenya", utan å gjere stor skade. Kryssaren skyt tilbake, og etter kampane rapporterer tyskarane at mellom 150 og 180 granatar slo ned i området. På Rugsundøy fall ein tysk soldat, og åtte andre vart såra i kampane.

Det var omfattende byggearbeid og flere av brakkene fikk innlagt sentralfyr, vann og elektrisk l

I dag står det igjen en russisk 13 cm skipskanon 1940 modell, denne ankom fortet i 1942.
Sammen med kanonen er mannskapsmessa like inntakt, noe slitt i malingen, men ellers ser det bra ut.
Det var stasjonert 159 mann på fortet, 2 offiserer, 29 underoffiserer og 128 menige.

Badeanlegget til soladtene er nesten like helt, huset er like helt, taket er nesten like helt. Siden dørene ikke er like hele er det fullt mulig å gå inn i badehuset. Her henger dusjene fremdeles fra taket, med hendel som veksler mellom kaldt og varmt vann, varmtvannstanken og ovnen står der fortsatt.
Mange bunkerser står der og er fullt mulig å gå inn i.
Jeg var ikke inne i mannskapsmessa, men det må være mulig å få til engang tenker jeg.

Badeanlegget på fortet er virkelig en tidsreise


Det å gå rundt på øya i ruiner, og hele bygg var fantastisk, en historisk vandring og ønske om å lære mer.



I tillegg var det ett supert sted å være på manuell fototur, min første manuelle tur(ingen autoknapper var involvert)
Mens jeg gikk der fikk jeg mange foto ideer, er nok en viss mulighet for flere turer med sherpa ut dit.

Det hører med til historien da at grillen tok ikke fyr(pølsene ble spist hjemme) kaffen smakte såpe etter at det var igjen såpevann i termosen, kakaoen var krydret med ett hint av mugg fra tidligere turer, kringla var god men nesten frossen, men sjokoladen smakte ypperlig.
Sherpaen ledet oss trygt tilbake til bilen.
 
Rør til sentralfyren ligger fortsatt på gulvet

Sherpaen fremst ledet oss trygt frem og tilbake


Vil du lese mer om fortet, finner du mye spennende HER.

Dette var ett lite knippe av bildene jeg tok, de jeg foreløpig har redigert og jobbet med.

1 kommentar:

  1. Seriøst, jeg kunne gjerne være med på fotosafari. Jeg er så fasinert av fjell,- og likte meg godt da jeg studerte i Sogn og Fjordane. Her i Østfold er terrenget nesten dansk. Fint det og, - og selvfølgelig er det andre fotomuligheter ved å ha variasjon rundt seg. men bildene dine viser at du har noen flotte kulisser du og. Jeg stikker innom en dag :) Takk for kommentar på bloggen min, - også :)

    SvarSlett