Sider

fredag 31. oktober 2014

Enkel fiskegrateng

Her i huset har fiskegrateng blitt en slager.
Sier har blitt for det var lenge at begge barna var usikre på dette greiene i denne formen, men nå har de sett, smakt og elsker den.
Man vet nå at man ikke dør, det er ikke noe skummelt i den.

Eldstejenta ønsker å lære å lage den.

Fiskegrateng


Her har jeg hvit fisk ferdig kokt, makaroni, fiskekraft, melk og en fløterest, samt strøkavring


Hvit fisk, (gjerne sei i blokk, jeg brukte 3 torskefileter nå)
makaroni
2 ss smør
2 ss mel
melk
fiskekraft
1 egg
muskatnøtt
griljermel

Kok fisken i saltet vann. Når fisken er blitt så kald at du kan ta i den "smuldre" den opp med fingrene.
Kok ca 1 dl makaroni, slå av vannet
Lag hvit saus

Smelt smøret i en kjele, ha i melet.
Ha i fiskekraften, litt og litt mens du rører hele tiden. Bruk også litt melk for å få den hvite fargen. Siden sausen skal i stekeovn, trenger den ikke koke i 5 min.
Når sausen er passe tykk, ta den av platen, ha i egget og rør god.
Riv litt muskatnøtt i sausen og rør.
Ha i fisk og makaroni i sausen og bland godt.


Ha i ildfast form, strø over strøkvaring.
Stekes ved 200 grader i ca 20 min










1 kommentar:

  1. Fiskegrateng er godt, og dette er omtrent slik jeg lager den. Smaker nydelig med litt stekt bacon oppi også. Når det er kokt fisk til middag, er det alltid lurt å koke rikelig slik at en kan lage fiskegrateng eller plukkfisk dagen derpå.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett