Sider

torsdag 11. september 2014

Heklet pulsvanter og lue til barn, med oppskrift

Det er ikke alltid jeg finner det jeg har lyst å lage, eller at en hekleoppskrift passer helt til mitt bruk, som oftest gjør jeg noen endringer underveis.

Klarte omsider å finne hele settet å ta bilde før settet ble spredd for alle vinder
Da minstemor kom å sa hun trengte pulsvanter, i bomull lette vi lenge for å finne noe som passet egentlig uten hell.
Ja ikke det at det ikke fantes noe der ute, men fant liksom ikke helt den rette oppskriften til barn. Litt jobb uten at det blir for masse.
Jeg kjenner nemlig barna mine, som oftest er det bare en kort stund det er to votter eller settet er helt, som regel mangler en vott etter kun kort tid, så også nå, jenta tok glad på seg ferdige pulsvanter...... og neste morgen var lua ferdig og mor skulle ta bilder, men da var pulsvantene borte, dagen etter fant vi en pulsvante, etter mye leting dukket nummer to opp, men da lå lua igjen på skolen..... men så endelig en dag lykkes det å finne alle tre delene i settet, å bilde kunne taes av hele settet.

Pulsvantene er egen oppskrift og passer til barn på 7/8 år( kan lett endres på)

Garn: Drops Cotton Light og Paris
Mengde: 1 nøste paris og 2 nøster svart cotton light( holder til både pulsvanter og lue)

Heklenål 4

Pulsvanter:


Legg opp 10 lm
Hst i andre maske fra nålen og i hver maske raden ut.* Snu med 2 lm
Hst i bakre ledd raden ut* Gjenta til du har  16 rader eller det passer rundt håndleddet.
24 fm langs den ene langsiden, sett så sammen til en ring med kjm.
3 runder med fm bytt farge
2 runder bytt farge
1 omg hovedfarge, lag tommelhull på andre runde slik 5 lm hopp over fem masker
2 nye omg med hovedfarge(tilsammen 4 runder hovedfargen)
I den 4 og siste runden lages blondekant slik:
*3 st i fm, 1 fm i fm*
Fest tråden og sy sammen.
sy på knapper eller annen pynt.

Lua skrev jeg ikke ned oppskrift på men tok utgangspunkt i Ol lua og tilpasset den hodet til frøkna.

Bruk gjerne oppskriften min og jeg blir glad om du linker til dette innlegget 






2 kommentarer:

  1. Så koselig når ungene ønsker seg noe "mamma-laga"! Fint sett, men de fleste mødre kjenner seg nok igjen i det at noe blir borte og noe blir glømt, men som oftest dukker det opp igjen, som troll av eske.
    Fint kort du har laga også!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett