Sider

torsdag 13. desember 2012

Grønnsak sjalusi

I en hektisk hverdag er det ikke alltid man får til å lage grønnsaksretter. Jeg er av de som mener grønnsaker bør handles omtrent den dagen man skal bruke de, for å få best mulig kvalitet.
I tillegg må man jo innom butikken å finne noe spennende man kan bruke.

Igår fikk jeg tid til alt dette. Fra vegetar boka mi hadde jeg funnet en oppskrift jeg ville prøve.



Boka kaller den grønnsaks sjalusi og den smakte helt helt ypperlig.

Du trenger

450 gram ferdigkjøpt butterdeig
1 egg

2 ss smør
1 purre, revet
2 fedd hvitløk, knust
1 rød paprika i skiver
1 gul paprika i skiver
50 gram sopp i skiver
75 gram små asparges
2 ss mel
6 ss grønnsakbuljong
6ss melk
4ss hvitvin eller eplemost
1 ss hakket oregano
salt
pepper

Nå sliter jeg ofte litt med å følge oppskrifter til punkt å prikke da.... Så jeg hadde litt ekstra i.... Jeg hadde i litt soltrøket tomat, ett par ringer rødløk, da jeg synes dette gir god smak i vegetar retter. Jeg hadde også i litt spisskum....

Slik gjør du:
Smelt smøret og stek purre og hvitløk i dette til det er gyllent,
Ha i resten av grønnsakene og stek i 3-4 minutter
Tilsett mel og stek i 1 minutt
Sett gryten tilside og ha i buljong, vin og melk.
Sett gryten tilbake på plata og kok opp til det tykner(husk å rør)
Rør inn krydder

Kjevle ut halvparten av deigen til ett kvadrat, ca 15*42 cm. Legg det på stekebrett på bakepapir. Ha på fyll, men la det stå igjen ca 1,5 cm i alle kanter.
Kjevle ut resten av deigen litt større. Lag skråskjærte snitt men ikke helt ut til kanten. Legg det over den delen med fyll. Trykk sammen kantene godt. Pensle med egg. Stekes i ovn ved 200 grader i ca 30 min, til det er gyllent.








Jeg kjøpte 2 pakker butterdeig og resten av deigen skar jeg opp å stekte som rundstykker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar